Universiteit Leiden betrokken bij nieuw VN-instituut

De Verenigde Naties hebben Den Haag uitgekozen als standplaats van een belangrijk nieuw datacentrum voor humanitaire noodhulp. De Universiteit Leiden is medeontwikkelaar van de digitale kennis die hierbij gebruikt wordt.

Het datacentrum komt in 2017 naar Den Haag, en valt onder de VN-instelling Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA).

De Verenigde Naties hebben onder meer voor Den Haag gekozen omdat in deze stad op 3 juni 2016 de Hague Humanity Hub wordt geopend. In deze hub komen verschillende organisaties samen om kennis en expertise op het gebied van technologie, vrede en recht te bundelen. Komende jaren werken de organisaties - waaronder vanaf 2017 dus ook OCHA - samen aan innovatieve oplossingen voor vraagstukken op gebied van internationale vrede en recht, zoals humanitaire noodhulp.

Centre for Innovation

Het Centre for Innovation  (CFI) van de Universiteit Leiden heeft het initiatief genomen om het datacentrum naar Den Haag te halen en is trots op het resultaat. Directeur Gideon Shimshon: ‘Het is fantastisch dat internationale organisaties nu voor innovatie naar Den Haag komen. Voor de Universiteit Leiden betekent dit dat we steeds meer gezien worden als spin in het web van een breed netwerk aan innovatieve spelers op dit terrein.’

Het CFI heeft afgelopen jaren een interdisciplinair team opgebouwd die onder meer organisaties, zoals het Rode Kruis en het World Food Programme, helpt met innovatieve oplossingen voor vraagstukken op het gebied van humanitaire hulp, vrede en recht. Deze expertise sluit nauw aan bij de vraagstukken van OCHA en draagt bij aan software-ontwikkeltrajecten met korte doorlooptijden. Sinds 2013 werkt het CFI hieraan, samen met onderzoekers van de Leidse en Haagse dependances van de Universiteit Leiden.