Hongersnood voorkomen met mobieltjes

Het World Food Programma (WFP) zet mobiele technologie in om een potentiële hongersnood sneller te voorspellen. Het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden ontwikkelt een online cursus voor professionals om de techniek te leren.

Regelmatig wordt de wereld opgeschrikt door een hongersnood. Momenteel is het bijvoorbeeld raak in het noorden van Nigeria en in Jemen. Mogelijk kunnen hulporganisaties dit soort hongersnoden in de toekomst bestrijden of zelfs voorkomen dankzij mobiele informatie.

Voedselvoorraad

Het World Food Programme van de Verenigde Naties verzamelt sinds enkele jaren data die inzicht bieden in de voedselvoorraden in een gebied. Bewoners van risicogebieden in Afrika, het Midden-Oosten, Afghanistan en Oekraïne kunnen per SMS of geautomatiseerde telefoontjes aangeven of zij voldoende te eten hebben. Dankzij die informatie heeft het WFP real-time inzicht in de voedselsituatie in deze kwetsbare gebieden.

Small Private Online Course

Het Online Learning Lab van de Universiteit Leiden – onderdeel van het Centre for Innovation – ontwikkelt momenteel een online cursus om medewerkers van het WFP wegwijs te maken in het programma. In de zogeheten Small Private Online Course (SPOC) krijgen zij les aan de hand van instructievideo’s, webcasts, leesmateriaal en opdrachten.

Humanitaire vraagstukken

Het interdisciplinaire team van het Centre for Innovation helpt vaker met innovatieve oplossingen voor vraagstukken op het gebied van humanitaire hulp, vrede en recht. In januari openen de Verenigde Naties een nieuw datacentrum voor humanitaire noodhulp in Den Haag. Ook daar is het Centre for Innovation nauw bij betrokken.