Doorwerken tot 67 of toch eerder stoppen? - Uitzending Nieuwsuur

Marike Knoef in Nieuwsuur op 23 februari 2017.

De AOW-leeftijd stijgt voor iedereen naar 67 jaar en hoger. De meeste politieke partijen willen daar verandering in brengen. Dat zou vooral gunstig zijn voor mensen met zware beroepen.

Veel partijen stellen nu in hun verkiezingsprogramma's een flexibele AOW voor waar bij mensen kunnen kiezen.

Door de AOW-leeftijd flexibel te maken, kunnen mensen met een lage levensverwachting het eerder opnemen, legt Marike Knoef uit. Zij doet onderzoek naar pensioenen bij de Universiteit Leiden.

"Die mensen krijgen over hun leven dan een hogere uitkering. Het zijn vooral mensen met een lage levensverwachting die de dupe zijn van de verhoging van de AOW-leeftijd", zegt Knoef.

"Uit onderzoek blijkt dat mensen best willen bijdragen zodat mensen met een zwaar beroep eerder kunnen stoppen", zegt Knoef. "Het is de praktijk alleen moeilijk vast te stellen wat een zwaar beroep is en wat niet."

Nieuwsuur 23-02-2017