Video: Letten kinderen op iemands huidskleur?

Uit onderzoek blijkt dat baby’s huidskleur opmerken. Kinderen hebben ook al heel jong een voorkeur voor andere kinderen uit hun eigen etnische groep. Hiernaast blijkt dat volwassen het heel ongemakkelijk vinden om huidskleur te benoemen. We weten bovendien dat kinderen dat ongemak opmerken.

Hoe vormen kinderen een beeld over huidskleur? Prof. dr. Judi Mesman onderzocht het.

Letten kinderen op iemands huidskleur of zijn ze “kleurenblind”?

Bekijk het hele college van prof.dr. Judi Mesman bij de Universiteit van Nederland.

Judi Mesman is hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling en tevens dean van Leiden University College The Hague. Zij studeerde psychologie in Leiden en promoveerde aan de Erasmus Universiteit. Mesman doet baanbrekend onderzoek naar onder meer de rol van cultuur en gender in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.