Leids studente Geschiedenis wint de Volkskrant-IISG Scriptieprijs 2016

Marlisa den Hartog, research master-studente Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft de Volkskrant-IISG Scriptieprijs voor Geschiedenis 2016 gewonnen voor haar scriptie The Pleasure that is taken in bed. Perceptions of sexual desire an sexual identity in Italy, 1450-1500.

In haar scriptie, geschreven onder begeleiding van Peter Hoppenbrouwers, analyseert Den Hartog de wereld van seksuele verlangens, daden en identiteit in het Italië van de late middeleeuwen. Den Hartog deed dit door vijf literaire genres te analyseren en te vergelijken. “Het brengt daarmee het debat over de tijdgebondenheid dan wel de tijdloosheid van seksuele identiteit naar een ander niveau. Foucault zou er wakker van hebben gelegen,” aldus het juryrapport.

Lees ook het interview met Marlisa den Hartog op Volkskrant.nl