Verdiepingscursus kwantummechanica voor natuurkundedocenten

Het Leidse natuurkunde-instituut organiseert een verdiepingscursus over kwantummechanica voor natuurkundeleraren. Het curriculum op de middelbare school krijgt een nieuwe kwantumcomponent, en de Universiteit Leiden biedt docenten de mogelijkheid om daarin de best mogelijke begeleiding te bieden aan hun leerlingen.

In vijf avonden lopen stafleden van het natuurkunde-instituut door de nieuwe kwantumsyllabus en geven ze extra achtergrondinformatie, om het geheugen van de docenten op te frissen en te verrijken. Ze behandelen onderwerpen zoals deeltjeseigenschappen van golven, atomaire structuren en eigenwaardes.

Naast lezingen zijn er workshops en oefenopdrachten voor de deelnemers om zich meester te maken over hun nieuwe curriculaire materiaal. ‘We gaan ervan uit dat leraren een solide sluimerende kennis hebben van kwantummechanica, die ze tot een jaar geleden niet gebruikten, toen kwantumnatuurkunde werd geïntroduceerd in het middelbare schoolprogramma,’ zegt Bert van der Hoorn, co-organisator samen met Henk Buisman. ‘De cursus tracht docenten boven de stof te laten staan, zodat ze met vertrouwen elke vraag van hun leerlingen kunnen beantwoorden.’

Zevenendertig docenten nemen deel aan de kwantumcursus in de nieuwe Studio Classroom, op vijf dinsdagavonden in oktober en november.