10 jaar en nu al naar de universiteit?

Op zaterdag 19 november 2016 bezochten de leerlingen (9 – 12 jaar) en enkele ouders van de Transvaal Universiteit het Leiden University College (LUC) The Hague om op interactieve wijze kennis te maken met verschillende wetenschappelijke thema’s.

Transvaal Universiteit is een initiatief van Buurthuis Boerenplein uit de Haagse wijk Transvaal, samen met basisschool Het Galjoen. Elke zaterdagmorgen krijgt een klasje van vijftien nieuwsgierige kinderen hier les over verschillende (maatschappelijke) onderwerpen, om de talenten en vaardigheden van de kinderen uit Transvaal te vergroten en hen voor te bereiden op het burgerschap.

LUC The Hague draagt van harte bij aan deze doelstelling en prof. dr. Judi Mesman (Dean LUC The Hague) heeft samen met enkele docenten de leerlingen van Transvaal Universiteit kennis laten maken met thema’s die zij wetenschappelijk bestuderen. Na het openingscollege gaf dr. Thijs Bosker een workshop over vissen en vervuiling, sprak dr. Jessica Kiefte-de Jong over gezonde voeding en verkenden de leerlingen samen met dr. Joris Larik Europa.

Prof. dr. Judi Mesman was blij met het verloop van de dag: ‘Het was ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast en leergierig de leerlingen waren. Ze stelden veel slimme vragen en wisten ook al heel erg veel. Het is voor de universiteit belangrijk om jong talent te stimuleren en te laten zien wat er op een universiteit gebeurt. Dit soort initiatieven passen goed bij de missie van LUC The Hague om samen te werken met de stad Den Haag. We hopen Transvaal Universiteit in de toekomst vaker te mogen verwelkomen!’.

Fotografie: LUC.ID - Martin Fox