Real-time beeldherkenning voor digitaal leren

De Universiteit Leiden en VU Amsterdam ontwikkelen samen een onderzoeksproject voor een digitaal platform waarop je zelf verhaallijnen kunt maken en delen met gebruik van beeld. Zo’n interactief middel maakt een saaie geschiedenisles veel aantrekkelijker en persoonlijker. Bovendien stimuleert het om deel te nemen aan discussies over bijvoorbeeld culturele diversiteit en genderverschillen.

De Leidse computer vision onderzoeker Michael Lew doet onderzoek naar de algoritmen voor dit systeem. Aan het project met de naam Transmedia storytelling for critical engagement doen niet alleen academische partners mee, maar ook twee bedrijven in de creatieve media. Het project kreeg een KIEM-beurs van NWO, om kruisbestuiving tussen Geesteswetenschappen en IT-onderzoek te stimuleren op zowel fundamenteel als toegepast niveau.

Lees meer over dit project.