Leiden verstevigt de samenwerking met twee Chinese universiteiten

De Universiteit Leiden gaat steeds meer samenwerken met Chinese universiteiten. Op 22 november ondertekende de Rector daartoe een intentieverklaring met Xi’an Jiaotong University. Shanghai International Studies University neemt Universiteit Leiden op als strategische partneruniversiteit.

Rector Carel Stolker en Vice-rector Hester Bijl ontvingen in Leiden delegaties van de universiteiten. Beide universiteiten hebben al  connecties met Leidse faculteiten, maar Xi’an Jiaotong University legt de samenwerking nu ook op universiteitsbreed niveau vast middels een Memorandum of Understanding.

Xi’an Jiaotong University

De Xi’an Jiaotong (XJTU) University is een van China’s zogeheten ‘C9-universiteiten’. Dat wil zeggen dat de universiteit uit Xi’an – gelegen in het hart van China – behoort tot de negen beste Chinese kennisinstellingen. Op dinsdag 22 november ondertekende President Shuguo Wang de intentieverklaring met de Universiteit Leiden. In Leiden is XJTU al langer goed bekend bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen: diverse Leidse wetenschappers hebben eerder samengewerkt met XJTU. De Chinese universiteit bracht onder meer een bezoek aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de nieuwe Asian Library.

Shanghai International Studies University

Vice-rector Hester Bijl ontvangt het gedenkteken van Shanghai International Studies University (SISU)

Op maandag 21 november overhandigde de Voorzitter van de Universiteitsraad van Shanghai International Studies University (SISU),  Feng Jiang  aan Vice-rector Hester Bijl een speciaal gedenktekenvoor strategische partners. SISU is al geruime tijd een goede partner van Universiteit Leiden. Zo tekende de universiteit al twee memoranda met Leidse faculteiten. In Leiden bezocht SISU onder meer de faculteit Rechtsgeleerdheid en het African Studies Centre. De Chinese universiteit heeft sterke onderzoeksinstituten voor buitenlandstudies, onder meer voor het Midden-Oosten, Azië en Afrika. Tevens heeft de universiteit een programma Nederlandse taal.

Samenwerking met China versterkt

Op 11 oktober presenteerde de Universiteit Leiden het Programma voor samenwerking met China. Het programma richt zich op duurzame samenwerking met Chinese partneruniversiteiten op terreinen waarop Leiden en Chinese partners excelleren om zo een bijdrage te leveren aan versterking van onderzoek en onderwijs in Leiden en China. Eerder dit jaar versterkte Universiteit Leiden al de samenwerking met Tsinghua Universiteit in Beijing.