Het Europees Parlement publiceert Studie over het Commissievoorstel Slimme Grenzen

Het Europees Parlement heeft een studie gepubliceerd over het Commissievoorstel Slimme Grenzen waaraan Jorrit Rijpma, universitair hoofddocent aan het Europa Instituut in Leiden, heeft meegeschreven.

Het voorstel voorziet in het opzetten van een zogenaamd Entry-Exit Systeem aan de grenzen van de Schengenruimte. Jorrit Rijpma, Julien Jeandesboz en Didier Bigo (Centre for Research on Conflict, Liberty and Security) waren door de Afdeling Onderzoek van het Parlement verzocht het voorstel uit 2016 te vergelijken met eerdere initiatieven. Daarnaast keken zij of het voorstel in overeenstemming is met fundamentele rechten, in het bijzonder het recht op privéleven en persoonsgegevensbescherming.