Even voorstellen: Suze Zijlstra

Sinds 1 september is Suze Zijlstra als UD maritieme geschiedenis verbonden aan het Instituut voor geschiedenis.

Na opgegroeid te zijn in Bussum heb ik geschiedenis en religiestudies gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, waarna ik vertrok naar het buitenland voor een master Dutch Golden Age aan het University College London. Terug in Nederland ben ik aan de UvA gepromoveerd op de zeventiende-eeuwse geschiedenis van Suriname. Ik heb met name gekeken naar de manier waarop lokale interacties tussen verschillende bevolkingsgroepen invloed hadden op de ontwikkeling van de kolonie. Om mijn promotieonderzoek in een breder perspectief te plaatsen, ben ik vervolgens naar de VS gegaan voor een jaar onderzoek als postdoctoral fellow aan Georgetown University’s Institute for Global History. Ik ben erg blij dat ik na afloop van dit jaar aan de slag kon in Leiden als UD maritieme geschiedenis, zeker ook omdat er aan deze universiteit zoveel wetenschappers zijn die zich bezighouden met koloniale en mondiale geschiedenis.

Mijn interesse in die overzeese geschiedenis is ongetwijfeld ontstaan door de verhalen die mijn Indische oma vroeger vertelde over haar leven op Java en over de migratie van onze familie naar Nederland in de jaren ’50. De moderne (post)koloniale geschiedenis trok mij dan ook sterk, maar in mijn bachelor volgde ik een vak over de VOC en werd ik gegrepen door het verdere verleden. Na veel aandacht te hebben besteed aan vroegmodern Azië, ben ik me tijdens mijn onderzoeksmaster in Amsterdam gaan verdiepen in de Atlantische wereld. Met name de prachtige Sailing Letters die in de Engelse National Archives te vinden zijn, leidden me tot de focus van mijn scriptie en later mijn promotieonderzoek.

Mijn belangstelling voor zeegeschiedenis is sterk verbonden met mijn onderzoek naar de overzeese wereld. In 2008 maakte ik via een prof. J.C.M. Warnsinck-fellowship nader kennis met Het Scheepvaartmuseum, het onderzoek dat daar door de conservatoren werd gedaan, en de veelzijdigheid van het Nederlandse maritieme verleden. Enkele jaren later raakte ik betrokken bij de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis, waar ik nog steeds actief ben als bestuurslid. In Leiden geef ik nu dan ook met veel plezier vakken in de maritieme geschiedenis, terwijl ik hiernaast wat betreft onderzoek bezig ben met het schrijven van een boek over de ontwikkeling van Suriname en Nieuw-Nederland in de zeventiende eeuw.