Er valt heel veel te lachen in het Midden-Oosten

Het Leids Film Festival vertoonde op 6 november in samenwerking met LUCIS een opmerkelijk programma over humor in het Midden-Oosten. Petra Sijpesteijn en Asghar Seyed Gohrab vertellen over de reden voor dit vrolijke programma.

De universiteit wilde al langer samenwerken met het Leiden International Film Festival (LIFF), vertellen Petra Sijpesteijn (hoogleraar Arabisch en directeur LUCIS) en Asghar Seyed Gohrab (universitair hoofddocent Perzisch). Zij droegen humor en religie aan als thema om vooroordelen over moslims en humor tegen te gaan.

Humor in het Midden-Oosten, dat bestaat toch niet? Dat stereotiep doorbreken is een van de belangrijkste doelstellingen van het programma, maar daarnaast hopen Sijpesteijn en Seyed Gohrab dat de films de universele kant van humor laten zien.

In het Midden-Oosten vind je dezelfde soort humor als in het Westen, zoals bijvoorbeeld het omkeren van maatschappelijke status (arm-rijk), maar ook grappen over verschillende regio’s en steden. Bovendien bestaat er in het Midden-Oosten een rijke en eeuwenoude traditie van satire.

Sijpesteijn: “In de Arabische wereld is Egypte heel erg bekend om zijn politieke satire en spotprenten. In Libanon is meer persvrijheid, maar zij zeggen: de Egyptenaren maken echt de beste grappen.”

Op het programma van het LIFF stonden The Lizard uit Iran (2014), over een vermomde amateurcrimineel, Barakah Meets Barakah uit Saudi-Arabië (2016), over een verboden liefde (de inzending van Saoedi-Arabië voor de Oscars), en de documentaire Tickling Giants (2016) over een Egyptische talkshow.

Sijpesteijn en Seyed Gohrab hopen dat de films de deuren naar het Midden-Oosten openen voor een groep die nog nooit heeft nagedacht over humor in combinatie met de islam, want er valt heel wat te lachen!

Meer lezen? Valt er nog wat te lachen met die moslims van Abdulwahid van Bommel is te te koop bij bol.com.

Een uitgebreid interview met Sijpesteijn en Seyed Gohrab verscheen op 4 november op OneWorld.nl.