Wetenschappers bloggen over verkiezingen VS

Het Amerikaanse volk kiest op dinsdag 8 november een nieuwe president. De race tussen Trump of Clinton is nog niet gelopen. Op verschillende blogs analyseren Leidse wetenschappers de verkiezingsstrijd.

Meer dan een blog

Cultureel antropoloog Janine Prins reisde in de zomer van 2016 door de VS. Ze vroeg zich af hoe de Amerikaanse burgers hun eigen situatie inschatten. Gaat de verkiezingsuitslag hun dagelijks leven beïnvloeden? Een bijzonder blog.

Impact van presidentiële debatten

In de aanloop naar de verkiezingen vinden er talloze debatten plaats. Maar wat is de invloed van al die debatten op het stemgedrag van de kiezer? Docent Sebastiaan van der Lubben zoekt het uit op het blog van Journalistiek en Nieuwe Media.

De kiezer is er allang uit

Volgens klinisch psycholoog Willem van der Does is de invloed van de televisiedebatten overigens beperkt. De kiezer is er al uit, en zoekt hooguit naar bevestiging van zijn keuzes. Hij vertelt erover op het Leiden Psychology Blog.

Zo zet je je vooroordelen opzij

En nu we het toch over die debatten hebben: ben jij wel onbevooroordeeld als je naar Trump vs. Clinton kijkt? Zo niet, dan geeft psycholoog Gert-Jan Lelieveld tips om tóch objectief naar de discussie te kijken.

Factchecken als politiek middel

Factchecken is zo'n krachtig journalistiek genre, dat politici het definitief hebben ingelijfd. Clinton gebruikt het om Trump’s uitspraken te ontkrachten, schrijft Sebastiaan van der Lubben.

Campagneslogans

Welke slogans van Clinton en Trump zijn, vanuit psyschologisch oogpunt, het sterkst? Een analyse door Willem van der Does.

Negen uur live radio tijdens verkiezingsnacht

Veertig studenten Journalistiek en Nieuwe Media, meer dan zestien experts op alle denkbare gebieden van een politieke campagne en verkiezing, negen uur radio, een liveblog en een live band: dat is Radio America. In de nacht van 8 op 9 november kunt u luisteren naar een radio-marathon van 21.00 uur 's avonds tot 06:00 uur 's ochtends. Dat alles om die ene prangende vraag te beantwoorden: wie wordt de nieuwe president van Amerika?