Twee Leidse wetenschappers in Opzij Top 100

Wetenschappers Bibi van den Berg en Ionica Smeets staan in de Opzij Top 100, de jaarlijkse lijst met invloedrijkste vrouwen van Nederland.

Het maandblad Opzij maakte de lijst op maandag 10 oktober bekend in de Stadsschouwburg in Amsterdam. In tien verschillende categorieën werden de invloedrijkste vrouwen geselecteerd. Van den Berg en Smeets werden respectievelijk gekozen in de categorieën Justitie & Openbare Orde en Onderwijs & Wetenschap.

Vereerd

‘Dit zag ik niet aankomen, ik ben vereerd’, zegt Van den Berg in een telefonische reactie. De Leidse universitair hoofddocent – verbonden aan het Institute for Security and Global Affairs in Den Haag – kwam dit jaar binnen op plaats 10 in haar categorie. Ze is expert op het gebied van cybersecurity en de beleidsmatige consequenties daarvan. ‘Dit domein wordt traditioneel door mannen gedomineerd. Ik ben blij dat ik een rolmodel mag zijn voor jonge vrouwen die in hetzelfde vakgebied willen werken. Als ik in deze harde en technische wereld overeind kan blijven, dan kunnen zij dat ook.’

Cybersecurity

Naast haar wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Leiden, Van den Berg tevens lid van de Cyber Security Raad, een onafhankelijk adviesorgaan van het kabinet. ‘Ik kan erg genieten van fundamenteel onderzoek, maar vind het zeker zo belangrijk dat die kennis bijdraagt aan een betere maatschappij. En ik heb het geluk dat mijn vakgebied hoogst actueel is.’

Wetenschapscommunicatie

Daarnaast staat ook de Leidse hoogleraar Wetenschapscommunicatie Ionica Smeets in de Top 100. In de categorie Onderwijs & Wetenschap bekleedt zij de achtste plek. Ook zij staat voor het eerst in de lijst met invloedrijkste vrouwen. De jury roemt met name haar kwaliteit om wetenschap – en dan met name Wiskunde – eenvoudig en aantrekkelijk over te brengen aan het grote publiek. Smeets is met haar 37 lentes bovendien de jongste topvrouw op de lijst.

Over de Opzij Top 100

De Opzij Top 100 is een initiatief van het feministische maandblad Opzij. Op maandag 10 oktober werden de winnaars bekend gemaakt in de Stadsschouwburg in Amsterdam. De jury bestond dit jaar uit voorzitter Sybilla Dekker (Talent naar de Top), Maria Henneman (Henneman Media Management), Bercan Günel (NGL International en Woman Capital), Laetitia Griffith (Raad van State) en Irene de Bel (hoofdredacteur Opzij). Waar de jury voorheen vooral keek naar de macht die vrouwen hebben, heeft zij dit jaar meer de nadruk gelegd op hoe vrouwen hun invloed gebruiken. Zetten zij zich in voor meer diversiteit? Zijn zij een rolmodel voor andere vrouwen?