Masterstudent Public Administration wint Ben Pauw Scriptieprijs

De Ben Pauw Scriptieprijs voor de beste masterscriptie op het terrein van Public Affairs is gewonnen door studente Esther Mangelsdorf van het Instituut Bestuurskunde.

De Ben Pauw BVPA scriptieprijs wordt elke twee jaar uitgeloofd aan de beste masterscriptie op het gebied van public affairs begeleid door bijzonder hoogleraar public affairs Arco Timmermans. De prijs werd op 6 oktober jl. tijdens het Nationaal Public Affairs congres door juryvoorzitter Dr. Caelesta Braun uitgereikt. Aan de prijs is een geldbedrag van 500 euro verbonden. Naamgever van de prijs Ben Pauw was een van de grondleggers van de public affairs in Nederland.

Grassroots-initiatief rondom de Zwarte Piet discussie

Het onderzoek van Esther Mangeldorf analyseert hoe drie verschillende types ambtsdragers, een publieke, een semipublieke, en een private organisatie, omgingen met ‘grassroots’ groepen die betrokken zijn bij het controversiële onderwerp Zwarte Piet tijdens Sinterklaas. De reden dat deze drie verschillende types zijn gekozen is omdat er op deze manier gekeken kon worden of het organisatie type invloed had op de reacties die waren gekozen.  De ambtsdragers die gekozen waren, bekleedden onder andere functies bij Ahold (met betrekking tot Albert Heijn), de gemeente van Amsterdam, en het Platform Premair Onderwijs. Om de reacties te analyseren is er een taxonomie van reactie strategieën ontwikkeld, door bestaande theorie te combineren  met empirische vondsten van twee verschillende auteurs.

Bevindingen van het onderzoek zijn onder andere het volgende. Hoewel alle drie de ambtsdragers anders reageerden op de probleemstelling, veranderden zij wel allemaal het uiterlijk van Zwarte Piet op hun producten en bij verklede medewerkers. Uit het onderzoek werd duidelijk dat de reactiecategorieën varieerden aan de hand  van welke ‘grassroots’ organisaties besproken werden.

Meer informatie

Samenvatting van haar scriptie [ENG] over het grassroots-initiatief rondom de Zwarte Piet discussie.