Leidse erepenning voor LiS

De Leidse Instrumentenmakers School (LiS) heeft de Leidse erepenning ontvangen. De penning wordt elk jaar uitgereikt rond de viering van het Leids Ontzet aan een persoon of instituut dat zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de stad Leiden.

LiS is een vakschool voor studenten die leren om precisieinstrumenten te maken voor wetenschap en industrie. De school is 115 jaar geleden opgericht door Leids natuurkundige en nobelprijswinnaar Heike Kamerlingh Onnes. LiS heeft nog steeds nauwe banden met het Leidse natuurkunde-instituut. Veel afgestudeerden werken bij haar fijnmechanische afdeling en prof. Peter Kes en dr. Hans Brom zijn bestuurslid.

In 1997 betrok LiS haar eigen gebouw op het Bio Science Park naast de bètafaculteit. Het is verkozen tot beste vakschool van Nederland in 2013 door de Keuzegids MBO. De laatste jaren bleef het aantal LiS-studenten stijgen, wat een uitbreiding nodig maakte. Deze uitbreiding werd eerder dit jaar voltooid, met ondersteuning van Stichting Utopa, het ministerie van OCW, de gemeente Leiden en de Universiteit Leiden.