Carolien Rieffe bij Sleutelstad over het 'Slimste project van Nederland'

Hoogleraar ontwikkelingspsychologie Carolien Rieffe vertelt in de uitzending van Science071 op 12 oktober bij Sleutelstad FM over gedrag van kleuters op het speelplein. Dit onderzoek won onlangs de publieksprijs voor het 'Slimste project van Nederland'.

In het onderzoek krijgen kleuters tijdens het buitenspelen sensoren opgespeld om hun positie te registreren. De onderzoekers kunnen daaruit afleiden welke kinderen met elkaar spelen en hoe lang. In combinatie met andere informatie, bijvoorbeeld van leerkrachten kan deze innovatieve techniek nieuwe inzichten geven in het speelgedrag van kinderen. Het project is een samenwerking tussen de ontwikkelingspsychologen Carolien Rieffe en Guida Veiga (Universiteit van Évora, Portugal) en Joost Kok, Arno Knobbe en Ricardo Cachucho van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS).

Beluister de podcast van Science071 via Sleutelstad: Carolien Rieffe over haar prijs 'Slimste Project van Nederland'