Universiteit Leiden en Naturalis lanceren samen nieuwe MOOC 'Evolution Today'

Evolutie is elke dag om je heen. Dat is de boodschap van de nieuwe Massive Open Online Course (MOOC) van de Universiteit Leiden en Naturalis die 19 september van start gaat.

Evolutie

De online universitaire cursus (MOOC) laat zien dat evolutie niet alleen iets van het verleden is, maar nu nog steeds plaatsvindt. Dagelijks beïnvloedt evolutie onze gezondheid, landbouw, economie en cultuur. Naturalis en Universiteit Leiden werken nauw samen op het gebied van onderzoek en onderwijs. De cursus is ontworpen en wordt gegeven door Menno Schilthuizen, hoogleraar Kenmerkevolutie en biodiversiteit, verbonden aan beide instituten, Naturalis-onderzoeker Rutger Vos en evolutiebioloog Maurijn van der Zee.

Processen

De docenten nemen de volgers van de MOOC mee naar buiten waar ze evolutionaire processen illustreren met voorbeelden die iedereen elke dag kan waarnemen. De MOOC laat verder zien dat evolutie plaatsvindt op allerlei niveaus, van moleculen en cellen tot individuen en samenwerkende groepen. Een voorbeeld hiervan is hoe kankercellen evolueren binnen het lichaam van een patiënt. Of  hoe dieren en planten in steden zich aanpassen aan de aanwezigheid van de mens. De drie docenten trekken voortdurend parallellen naar de dagelijkse werkelijkheid, of het nu gaat om virusziektes, veroudering, of stedelijke omgevingen.

Toekomst

'In de laatste week kijken we naar de toekomst', zegt Schilthuizen. 'Hoe zullen mensen evolueren? En hoe beïnvloeden wij onze eigen evolutie en die van andere organismen? In tijden van globalisatie, urbanisatie en klimaatverandering, is evolutiebiologie een onmisbare wetenschap om voorbereid te zijn op de toekomst.'

De online cursus is gratis voor iedereen te volgen die zich inschrijft bij Coursera. De cursus duurt vijf weken en wordt gegeven in het Engels.