Hoe kijken donkere kinderen tegen Zwarte Piet aan?

Het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden startte in 2015 het onderzoek ‘Zwarte Piet door de ogen van kinderen’. Wat bleek? Jonge kinderen associëren Zwarte Piet meer met clowns dan met zwarte mensen. Aan dit onderzoek deden echter bijna geen kinderen met een donkere huidskleur mee. Juist de mening van deze kinderen is belangrijk voor een goed begrip van de invloed die Zwarte Piet kan hebben op kinderen. Help je mee?

Dit onderzoek bestudeert de ideeën van kinderen over de figuur van Zwarte Piet. Leggen kinderen zelf verbanden tussen Zwarte Piet en mensen met een donkere huidskleur? Of zien ze Zwarte Piet meer als een fantasiefiguur? Heeft Zwarte Piet invloed op de ideeën van kinderen over mensen met een donkere huidskleur of staan de twee los van elkaar?

Ben jij of ken jij een gezin in de Randstad met een kind van 5, 6 of 7 jaar met een donkere huidskleur en wil je meehelpen met dit onderzoek?

Lees dan de uitgebreide beschrijving over het onderzoek "Zwarte Piet door de ogen van kinderen" en meld je aan ››

Hoe gaat het onderzoek precies in z'n werk?

• Vul een online vragenlijst in
  • Wij maken telefonisch een afspraak met u voor het bezoek, dat binnen de komende drie weken zal plaatsvinden
  • We laten het kind een aantal spelletjes doen zoals het categoriseren van kaartjes en het verdelen van kenmerken over figuren. Tijdens deze taakjes filmen we de kinderen.
  • Na afloop krijgt het kind een klein cadeautje.
  • Het bezoek duurt ongeveer een half uur.
  • Na afloop van het onderzoek krijgen ouders een korte samenvatting van de bevindingen.

Bekijk een gedetailleerde beschrijving van het onderzoek

Jonge kinderen associëren Zwarte Piet meer met clowns dan met zwarte mensen

Iets oudere kinderen leggen wel vaker het verband tussen Zwarte Piet en een zwarte persoon. Beide groepen hebben een positief beeld van Zwarte Piet. Dat blijkt uit onderzoek van Judi Mesman, hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling. Lees de uitkomsten van het vorige onderzoek ››