De faculteit W&N tijdens de Nacht van Kunst & Kennis

Op 17 september vindt het jaarlijkse evenement de Nacht van Kunst & Kennis plaats in de Leidse binnenstad. De faculteit W&N is ook dit jaar weer ruimschoots vertegenwoordigd met o.a. Ionica Smeets, Vincent Icke, Arnold Tukker en een project van iGEM.

Foto door Ype Driessen

Ionica Smeets – Wetenschapscommunicatie

Onze pasbenoemde hoogleraar Wetenschapscommunicatie is niet meer weg te denken uit de kranten of van tv. En terecht, want ingewikkelde wetenschap begrijpelijk maken is een kunst die voormalig 'wiskundemeisje' Ionica Smeets als geen ander beheerst. Tijdens de Nacht interviewt Art Rooijakkers haar over haar drijfveren, maar ook over het belang van kunst en kennis in haar leven. Dus, wil je Ionica Smeets beter leren kennen, grijp dan je kans.

Tijd: 21:15-21:45 uur
Locatie: Leidse Schouwburg

Vincent Icke – Creator Destroyer

Wil je meer weten over het inmiddels beroemde Higgs-deeltje? Kom dan naar de opera van componist en muzikant Maarten Ornstein. In zijn stuk hoor je meer over de zoektocht in de deeltjesversneller CERN en komt het Higgs-deeltje zelf aan het woord. Speciaal voor de Nacht geeft hoogleraar Theoretische sterrenkunde Vincent Icke een inleiding voor deze opera. Hij legt hierin uit waarom wetenschappers zo ontzettend geboeid zijn door het Higgs-deeltje.

Tijd: 21:00-21:30 | 23:00-23:30
Locatie: Academiegebouw

Arnold Tukker – Circulaire economie

Stel je voor – een wereld zonder afval waarin we alle grondstoffen recyclen. Als het aan hoogleraar Industriële ecologie Arnold Tukker ligt, is dat de toekomst. Hij pleit voor deze zogeheten circulaire economie: met het oog op de toenemende wereldbevolking en de uitputting van grondstoffen is dit de enige mogelijkheid op een duurzame aarde.

Tijd en locatie nog onbekend.

iGEM – Microbes, Mars & Living Art

Dat bacteriën ook kunstzinnig kunnen zijn, laat het iGEM team zien tijdens de Nacht. Deze enthousiaste studenten van de Universiteit Leiden gebruiken chemische reacties en gekleurde bacteriën om kunst te maken. Kom langs en maak je eigen bio-art in een petrischaaltje.

Locatie: Rijksmuseum van Oudheden

Telescopentour

De Oude Sterrewacht is de oudste universitaire sterrenwacht ter wereld. Tijdens de Nacht kun jij de sterren van heel dichtbij bestuderen, net als Albert Einstein ooit heeft gedaan. Op vertoon van je bandje kun je een gratis kaartje halen voor één van de Telescopentours, waarbij je een unieke kijk in ons sterrenstelsel wacht.

Locatie: Oude Sterrewacht

Picture this!

Precies weten waar de tumor zit: door geavanceerde imaging technieken kunnen chirurgen kankercellen laten ‘oplichten’. Picture this! laat je alle toffe toepassingen zien van de nieuwste imaging technieken waar onderzoekers, onder andere van de Universiteit Leiden, op Leiden Bio Science Park aan werken. Bekijk de optische 3D microscoop, fascinerende video´s van hersenen, zebravisjes en ga zelf aan de slag met Technolab proefjes – bij Picture this!

Locatie: Hortus botanicus Leiden

Sinds 2013 is de Nacht van Kunst & Kennis hét wetenschaps- en cultuurfestival van Zuid-Holland, waarbij de historische binnenstad van Leiden verandert in een podium voor kunstenaars, acteurs, dansers, muzikanten, opiniemakers en wetenschappers. Duizenden bezoekers komen op een laagdrempelige manier in aanraking met de kunsten en wetenschap en worden geïnspireerd door meer dan 150 acts. Na drie succesvolle edities is het festival uitgegroeid tot een belangrijk regionaal evenement, dat de stad Leiden op de kaart zet als centrum van cultuur en wetenschap.