Bernet Elzinga wint Libelle Medische Award 2016

De droom van Bernet Elzinga: depressie onder tieners terugdringen door het hele gezin bij de therapie te betrekken. De Leidse hoogleraar klinische Psychologie wint de Libelle Medische Award 2016.

Jongeren met een depressie

Vroeg in haar carrière behandelde Elzinga patiënten op de angstpoli. Nu is ze hoogleraar klinische psychologie en ligt haar focus op wetenschappelijk onderzoek. Onlangs ontving ze een prestigieuze Vici-subsidie van 1,5 miljoen euro voor onderzoek naar jongeren met een depressie.

Leeftijdsfase beslissend voor de rest van iemands leven

In Nederland kampt bijna 3% van de jongeren van 13 tot 18 jaar met depressieve klachten. Omgerekend zijn dat er 134.000. Schrijnende cijfers, vindt de Leidse professor, vooral omdat depressie heel lastig te behandelen is: “Therapie, eventueel in combinatie met medicijnen, slaat maar bij de helft van de tieners aan. Verontrustend, omdat deze leeftijd echt een schakelfase is: beslissend voor de rest van iemands leven. Een tiener met depressie heeft 70% kans om later opnieuw depressieve klachten te krijgen.’

Elzinga: “Ouders denken al snel: is het mijn schuld dat mijn kind depressief is?"

Alarmbellen

Maar hoe signaleer je een depressie bij een kind in de puberleeftijd? Teruggetrokken gedrag, somberheid, prikkelbaarheid… welke puber heeft daar nu geen last van? Lees verder via Blendl:
Bernet Elzinga winnaar Libelle Medische Award 2016

Foto banner: Bernet Elzinga in de Libelle