Acht nieuwe MOOCs

Dit najaar lanceert de Universiteit Leiden acht nieuwe MOOCs (Massive Open Online Courses) die gratis beschikbaar zijn voor een breed publiek. Volg op je beeldscherm colleges over de evolutietheorie, mindfulness, politieke economie, internationaal recht, muziek, cultureel erfgoed of archeologie.

Evolutie om je heen

In september 2016 worden de eerste vijf online collegereeksen op Coursera aangeboden, beginnend met Evolution Today (Evolutie om je heen), een nieuwe MOOC waarvoor de Universiteit Leiden de handen ineen heeft geslagen met Naturalis. In de loop van het najaar volgt nog een aantal nieuwe MOOCs.

Veel belangstelling

Meer dan 500.000 mensen hebben zich in de in de afgelopen drie jaar aangemeld voor een online collegereeks, ofwel MOOC, van de Leidse universiteit. De vraag naar online educatie blijft groeien. De collegereeksen worden in het Engels gegeven door hoogleraren/onderzoekers van de universiteit.

Crowdfunding

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de website van Coursera voor een van de MOOCs. De colleges zijn gratis. Een formeel certificaat behalen kan ook, hieraan  zijn kosten verbonden. Een crowdfunding-project van de universiteit, dat op 26 september start, moet deze kosten gaan dekken en nieuwe lesmaterialen financieren. Lees meer

Online Learning Lab

De MOOCs worden gemaakt door het Online Learning Lab van het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden. Het lab onderzoekt hoe online educatie kan bijdragen aan de verbetering van traditioneel hoger onderwijs en academisch onderzoek, en het bekijkt welke nieuwe technologie kan worden ingezet om online educatie te verbeteren. De Universiteit Leiden vindt onderwijsvernieuwing, ook digitaal, van groot belang voor de ontwikkeling van het onderwijs.

Nieuwe MOOCs

October 2016

• 17 october Music and Society door prof.dr. Marcel Cobussen en Dr. Hafez Ismaïli M’Hamdi  (nieuw)
  • 31 oktober Configuring the World part 2 door prof.dr. Richard Griffiths (relaunch) trailer