“Vaak moeten we enorm snijden”

Veel geesteswetenschappers houden er een eigen blog op na. Deze zomer besteden we daar aandacht aan. Vandaag aan het woord: Looi van Kessel, PhD-student bij het LUCAS en een van degenen achter het Leiden Arts in Society Blog.

Wat is het doel van het blog?

Vooral promotie. Het is een platform voor promovendi van het LUCAS om ons onderzoek te delen op een niet-academische en toegankelijke manier. We zoomen steeds in op één bepaald aspect van ons onderzoek.

Is het puur informatief of ook opinie?

Het is vooral informatief. We gebruiken het dus veel ter promotie van ons onderzoek, maar sommigen grijpen een blogpost aan om door te denken bij iets uit hun onderzoek, om een bepaalde casus of bepaald theoretisch kader aan te grijpen. Maar we hebben ook af en toe programmatische blogposts, waarin wel duidelijk een mening naar voren komt. Ik heb bijvoorbeeld een blogpost gewijd aan trans*: hoe we inclusiever kunnen zijn als universiteit.

Wat is de grootste les die je geleerd hebt van het bloggen?

Dat 1000 woorden [het limiet van een post van dit blog, red.] heel weinig is. Vaak moeten we enorm snijden. Onderzoek is echter lastig om compact te houden, dus als je een heel onderzoek in een blogpost wil samenvatten, krijg je al snel een enorme informatiedichtheid. We hebben geleerd dat het beter is om dan in te zoomen en de rest voor een latere post te bewaren.

Op welke prestatie met betrekking tot het blog ben je het meest trots?

Op de blogpost van Didi van Trijp. Naar aanleiding daarvan is ze ook in de media gevraagd. Ze had een blogpost geschreven over het benamen van vissen, onder andere naar aanleiding van een onderzoek waaruit bleek dat mensen in restaurants vaak andere vis voorgeschoteld krijgen dan ze besteld hebben. Zo zie je dat wetenschappelijk onderzoek veel makkelijker naar buiten te brengen is dan wanneer je naar conferenties gaat.

Als je een blog-award uit mag reiken, wie krijgt hem dan en waarom?

Erik Kwakkel, van het LUCAS. Zijn blog, Medieval Books, is een goed voorbeeld geweest voor hoe wij ons blog hebben opgezet. Hij gebruikt heel veel humor, weet altijd leuke details uit te lichten, en het zit visueel heel goed in elkaar. Daardoor is het voor lezers aantrekkelijk om te blijven lezen.