NWO-subsidie voor Pavlov-reactie tijdens de slaap

Andrea Evers en Jelle van Leusden hebben een NWO-subsidie ontvangen in het programma Onderzoekstalent. Hiermee gaan zij onderzoeken of het mogelijk is om automatisch gereguleerde processen, zoals het circadiaanse ritme, à la Pavlov te conditioneren tijdens de slaap.

Conditioneren tijdens de slaap

Er is steeds meer bewijs dat klassieke conditionering (ontdekt door Pavlov) invloed kan hebben op reacties van het hormoon- of immuunsysteem bij iemand die wakker is. De vraag is of automatische leerprocessen ook reacties kunnen opwekken tijdens automatisch gereguleerde processen. Evers en Van Leusden gaan uitzoeken of deze processen geconditioneerd kunnen worden tijdens de slaap. Zowel gezonde deelnemers als patiënten die lijden aan een verstoord slaap-waakritme doen mee aan het onderzoek.

Automatisch gereguleerde reacties

Stel je voor dat we belangrijke automatisch gereguleerde fysiologische processen kunnen beïnvloeden. Een voorbeeld van zo’n proces is het circadiaanse ritme dat een 24-uurscyclus volgt; denk hierbij aan de slaap-waakcyclus. Verstoring van dit proces kan ernstige lichamelijke en geestelijke problemen veroorzaken, waaronder hart- en vaatziekten en stemmingsstoornissen.

Nieuwe behandelingen

Het onderzoeksproject vergroot niet alleen de kennis over conditionering, het kan ook nieuwe behandelmogelijkheden opleveren voor stoornissen die te maken hebben met het circadiaanse ritme. Als we in staat zijn om automatisch gereguleerde reacties te conditioneren, heeft dit grote (positieve) gevolgen voor allerlei stoornissen die samenhangen met een verstoord circadiaans ritme en slaapproblemen, bijvoorbeeld depressie, obesitas en kanker. Nieuwe, niet-invasieve behandelingen voor deze stoornissen kunnen dan ontwikkeld worden.

Samenwerking

Het onderzoeksproject van PhD Jelle van Leusden en promotor Andrea Evers is een samenwerkingsverband van:

• Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie
  • Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
  • Centre for Human Drug Research (CHDR)
  • Nederlands Herseninstituut

NWO programma Onderzoekstalent

Onderzoekstalent biedt de gelegenheid de ambitie te verwezenlijken van uitmuntende studenten binnen de maatschappij- en gedragswetenschappen om promotieonderzoek te doen. De kandidaat-promovendus wordt aangemeld door een hoogleraar-promotor binnen de maatschappij- en gedragswetenschappen. Andrea Evers heeft Jelle van Leusden voorgedragen.