Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Je bent nooit te jong om een ondernemer te zijn: een interview met Bestuurskunde student en ondernemer Ebel Slijp

Het is moeilijk om je niet een klein beetje geïntimideerd te voelen als je naar Ebel Slijp zijn Linkedin profiel kijkt: ondanks dat hij pas 23 jaar oud is, heeft hij al de ‘Jonge 100’, de ‘Duurzame Jonge 100’ en de ‘Top 25 onder 25’ awards op zijn naam staan. Met zijn bedrijf ‘Refreshworks’ heeft hij voor behoorlijk wat internationale en nationale artiesten zoals Miley Cyrus gewerkt, en het is hem gelukt om Senior Operations Manager te worden bij het veelbelovende bedrijf Hyperloop Transformation Technology. En alsof dat nog niet genoeg was is Ebel ook nog een derdejaars Bestuurskunde student bij de Universiteit Leiden. We interviewden de inspirerende student om te vragen hoe hij het toch allemaal doet.

Allereerst: hoe ben je gekomen waar je nu bent?

‘‘Ik denk dat ik altijd al een ondernemende geest had, zelfs voordat ik naar de universiteit ging. Maar een van de dingen die zeker heeft geholpen is de Growth Hacker cursus die ik heb gevolgd bij de Growth Tribe Academy in Amsterdam – een Academy die is opgezet door Facebook en de Universiteit van Amsterdam met het idee om marketing wetenschappelijker te maken. Het idee komt uit Silicon Valley en richt zich vooral op het trainen in allerlei soorten wetenschappelijke marketing experimenten om marketing te optimaliseren. Er waren maar 21 plekken beschikbaar en enorm veel aanmeldingen, maar gelukkig zat ik ertussen! Zo kon ik de kennis die ik daar had opgedaan toepassen in het bedrijf waar ik managing partner ben – Refreshworks.’’

Wat kun je ons vertellen over Refreshworks?

‘‘Refreshworks is een ‘motion studio’ en een digitaal agentschap dat bedrijven helpt om hun verhalen te visualiseren voor hun klanten. We creëren digitale content voor onze cliënten en optimaliseren hun online zichtbaarheid. We zijn ooit klein begonnen – voor de bakker om de hoek, zeg maar, maar op dit moment kan ik trots zeggen dat we werken voor bedrijven als Qmusic, Sony, Nationale Nederlanden, KLM, noem maar op. We hebben zelfs ooit een videoclip gemaakt voor een van Miley’s nummers vorig jaar, die ze onder andere als achtergrond gebruikten op haar concert.’’ 

Je bent ook Senior Operations Manager bij Hyperloop. Kun je ons uitleggen wat dat is?

Hyperloop is hét transportmiddel van de toekomst. Het idee van Hyperloop kwam van Elon Musk- de multibillionair die ook wel bekend is van Tesla Motors, PayPal en SpaceX. Het idee is om mensen te vervoeren van plek A naar B door een afgesloten tube in een capsule die is gedreven door zonne-energie. Het is een duurzamer, goedkoper en efficiënter alternatief voor de trein, om het zo maar te zeggen. Het idee werd dan ook met alle liefde vertaald naar Hyperloop Transportation Technology door de Duitse ondernemer Dirk Ahlborn. Op dit moment werken bij dat bedrijf 600 mensen, wat zij doen naast hun fulltime banen. Zelfs de manier waarop we betaald worden als medewerkers is eigenlijk innovatief: geen maandelijks loonstrookje, maar een X aantal aandelen voor elk uur dat je gewerkt hebt. De innovatieve geest van het bedrijf heeft een groot aantal top professionals aangetrokken, onder andere mensen van NASA. Werken met dat soort inspirerende mensen vind ik echt het leukste aan wat ik doe.’’

Klinkt een beetje futuristisch, zo’n Hyperloop transport systeem.

‘‘Dat zou je wel zeggen hè? Maar op dit moment zijn ze al bezig met het systeem bouwen in Californië en Slowakije. Het klinkt allemaal een beetje futuristisch, dat geef ik toe, maar qua technologie is het allemaal al hartstikke mogelijk! Het moeilijkste aan dit project is niet het technische aspect – het is werken met de publieke sector, dus een bestuurskundig probleem. Een nieuwe vorm van transporteren kan alles omver gooien wat we nu hebben, en ik denk niet dat heel veel van de huidige transport bedrijven daar heel blij van worden.’’


The hyperloop system

Californië, Tesla, Multibillionaires…. Hoe ben jij er terecht gekomen als jonge student?

‘‘Grappig verhaal eigenlijk… Ik was met een internationale delegatie van jonge ondernemers bij een conferentie in het buitenland, toen een van de keynote speakers meneer Ahlborn was. Ik vond zijn verhaal zo inspirerend, dat ik na een aantal borrels de moed had verzameld om naar hem toe te lopen en een gesprek met hem erover aan te knopen. Hij moedigde me aan om te solliciteren naar een baan en die heb ik toen gekregen!’’

Je werkt bij twee bedrijven en bent ook nog derdejaars Bestuurskunde student… Waar vind je de tijd om dit te balanceren met elkaar?

‘‘Om heel eerlijk te zijn…. Zo soepel gaat het allemaal niet. Ik doe wat langer over mijn Bachelor dan zou moeten en ik werk oprecht van ’s ochtends heel vroeg tot ’s avonds heel laat. Het is absoluut veeleisend allemaal, maar het is het allemaal meer dan waard.’’

Helpt je studie je ook bij je bedrijven?

‘‘Absoluut! Bestuurskunde gaat heel veel over theorieën over management. Dit kan niet alleen op een publiek niveau worden toegepast, maar ook heel goed op een privaat niveau. Vooral vakken die ik heb gevolgd in economie hebben me heel erg geholpen. Het is ook een goede leerervaring geweest om sommige theorieën tot leven te zien komen in de praktijk, en anderen anders uit te zien pakken.’’

Heb je nog advies voor andere ondernemende studenten?

‘‘Als je een goed idee hebt, doe het gewoon! Er is altijd zoveel gepraat over ‘dit ga ik doen, en dat ga ik doen’, maar uiteindelijk doen zo weinig mensen het echt. Er is eigenlijk niet echt een excuus om ondernemerschap uit te stellen. Tegenwoordig is alles te vinden op het Internet. Dus google het gewoon en werk je idee uit tot een echt plan.’’

Laatste vraag: je hebt nu zoveel bereikt al.. maar wat staat er nog echt op je Bucket List?

‘‘Een tripje maken in de Hyperloop! En een groot evenement organiseren voor iedereen die Refreshworks heeft ondersteund!’’

En met deze woorden sluiten we het inspirerende interview af. Wij zijn in elk geval overtuigd dat we allemaal zeker nog van Ebel, Refreshworks en Hyperloop gaan horen in de toekomst. En daar kijken we natuurlijk enorm naar uit.