Universiteit Leiden wint drie prijzen in de Telders International Law Moot Court Competition

Universiteit Leiden won de prijzen voor beste mondelinge argumentatie voor zowel eiser als verweerder alsmede de prijs voor beste pleiter. Bovendien eindigde Leiden tweede in de competitie.

De 39e editie van de prestigieuze Telders International Law Moot Court Competition vond tussen 19 en 21 mei 2016 plaats in Den Haag. Universiteit Leiden werd vertegenwoordigd door  Shima Abbady, Helena de Kat, Toine Rombouts en Eniko Sándor, die allen het masterprogramma public international law volgen. Het team werd gecoacht door Dr. Daniëlla Dam-de Jong en masterstudent Mevr. Alla Ershova.

De casus van dit jaar, ‘The Interception in the Vinous Sea Dispute’, bracht verschillende rechtsgebieden bij elkaar die doorgaans afzonderlijk worden bestudeerd. De studenten bogen zich  over de vrijheid van scheepvaart onder het zeerecht, het verbod op non-refoulement uit het vluchtelingenrecht, staatsimmuniteit, immuniteit van vertegenwoordigers van de staat en het uitoefenen van rechtsmacht over marteling begaan in het buitenland. Ook kwamen interessante procedurele vraagstukken aan de orde, zoals ontvankelijkheid voor het Internationaal Gerechtshof.

De finale werd gewonnen door het team uit Oekraïne (verweerder), dat het opnam tegen Bulgarije (eiser). De rechtbank bestond uit een eminent gezelschap van rechters uit het Internationaal Gerechtshof, te weten hare excellentie Donoghue (president) en zijne excellenties Crawford en Gaja.

Er namen 25 teams deel aan de competitie. De prijs voor beste pleiter werd gewonnen door Shima Abbady.