Podcast over Paul Ehrenfest: Het geweten van de fysica

Dit radioverhaal van MakersRadio gaat over de Leidse hoogleraar Paul Ehrenfest (1880 - 1933). Deze man was destijds een spin in het web en heeft de Leidse natuurkunde wereldwijd op de kaart gezet.

De Leidse natuurkundige Paul Ehrenfest stond bekend als een briljant fysicus en een bevlogen docent. Ook was hij goede vrienden met Albert Einstein. En als studenten college van hem kregen in zijn woonkamer, kon het gebeuren dat vermaarde wetenschappers als de Deense atoomfysicus Niels Bohr aanschoven om mee te doen.

Vanwege zijn kritische houding en zijn  neiging om alles te bevragen, noemden collega’s hem het geweten van de fysica. Maar ondanks zijn prestaties was Paul Ehrenfest diep ongelukkig. Ongelukkig over de ontwikkelingen in de natuurkunde, over de moderne samenleving en tenslotte over zichzelf.

Aan de hand van brieven en gesprekken met kenners maakten Richard den Haring en René van Es (MakersRadio) een portret van deze bijzondere hoogleraar.

Luister het fragment