Leidse Natuurkunde organiseert NEVAC-dag 2016

Het Leidse natuurkunde-instituut heeft de jaarlijkse conferentie georganiseerd van de Nederlandse Vacuümvereniging (NEVAC). Experts uit het veld van vacuümexperimenten vertelden over hun onderzoek. De 2016 NEVAC-prijs ging naar de Eindhovense promovendus Martijn Vos.

NEVAC

NEVAC is een organisatie die de uitwisseling bevordert van kennis op het gebied van vacuümtechnologie. Ze organiseren wetenschappelijke bijeenkomsten, excursies en cursussen, en reiken jaarlijks een prijs uit om jonge wetenschappers te stimuleren om op een heldere manier te schrijven over hun onderzoek met gebruik van vacuümtechniek. Ongeveer 60 bedrijven en 300 wetenschappers en technici zijn onderdeel van NEVAC.

Prijs

Martijn Vos wint dit jaar de NEVAC-prijs voor zijn publicatie over een nieuw depositieproces van atoomlagen voor efficiëntere zonnecellen. Met zijn techniek kunnen wetenschappers extreem dunne lagen van speciale materialen produceren, van slechts enkele nanometers dik. Vos beschrijft hoe je dunne lagen van molybdeenoxide kunt maken en hoe die in te zetten voor efficiëntere zonnecellen.

Johannes Jobst

Johannes Jobst gaf namens de Universiteit Leiden een lezing over zijn metingen aan materialen die hij zelf uit verschillende laagjes opbouwt, als een ‘spekkoek’, zodat er bijzondere samenstellingen ontstaan. ‘Er zijn twee opties,’ legt hij uit. ‘Ofwel er is interactie tussen de laagjes. Dan heb je een nieuw materiaal gemaakt. Ofwel de interactie ontbreekt. Dan blijven de laagjes hun originele eigenschappen houden en zijn ze geïsoleerd. Soms wil je dat inderdaad, als je een laagje moet beschermen tegen de omgeving.’ Samen met zijn collega’s in de onderzoeksgroep van Sense Jan van der Molen is Jobst in staat om deze interactie te meten, en bovendien te tellen uit hoeveel laagjes hun spekkoek is opgebouwd. Hiervoor gebruiken ze hun microscopietechniek genaamd LEEM: low-energy electron microscopy.