Heineken Young Scientists Awards voor Leidse wetenschappers

Leidse wetenschappers ontvangen dit jaar twee van de vijf Heineken Young Scientists Awards. De tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan biomedicus Mariëtte Boon en historicus Karwan Fatah-Black.

De Heineken Young Scientists Awards zijn een belangrijke aanmoedigingsprijs voor getalenteerde jonge onderzoekers die als voorbeeld kunnen dienen voor anderen. De wetenschappers krijgen ieder 10.000 euro prijzengeld, en werken in dezelfde disciplines als de winnaars van de Heinekenprijzen. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) reikt de prijzen op 29 september uit.

Mariëtte Boon

Dr. M.R. Boon (27) is als postdoc-onderzoeker verbonden aan de afdeling Endocrinologie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Zij krijgt de Heineken Young Scientists Award voor de Geneeskunde voor haar onderzoek naar ‘bruin vet’, een type vetcellen dat (in tegenstelling tot ‘gewone’ vetcellen) suikers en vetzuren verbrandt en omzet in lichaamswarmte. In haar onderzoek vond Boon methoden om bruin vet te activeren. Dat draagt mogelijk bij aan nieuwe behandelmethoden voor obesitas en verwante aandoeningen.

Op jonge leeftijd was Boon al (mede)auteur van tientallen wetenschappelijke publicaties, waarvan sommige in tijdschriften met een grote impact. Ze won negen prijzen en zeven onderzoeksbeurzen, en is een van de oprichters van de ‘Jonge Nederlandse Vereniging voor Endocrinologie’.

Karwan Fatah-Black

Dr. K.J. Fatah-Black (35) is als universitair docent verbonden aan het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Hij krijgt de Heineken Young Scientists Award voor de Historische Wetenschap voor zijn onderzoek naar de Nederlandse trans-Atlantische handel rond de Gouden Eeuw, in het bijzonder de slavenhandel. Fatah-Black geldt als een expert op het gebied van het slavernijverleden. Hij kreeg eerder een Veni-beurs van NWO voor onderzoek naar de uiteenlopende manieren waarop slavenfamilies in Suriname zich een weg naar de vrijheid vochten. Hij behoorde ook tot de oprichters van de Leiden Slavery Studies Association, die onderzoek bevordert naar de rol van slavernij.

Ook maatschappelijke discussies over het slavernijverleden gaat Karwan Fatah-Black niet uit de weg. Zo geeft hij publiekslezingen, treedt hij op in media en leidt hij ‘kennisquizzen’ op het Kwaku Festival in de Amsterdamse Bijlmer en het Keti Koti (‘verbroken ketenen’) Festival, waarmee de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen elk jaar wordt gevierd.