Pre-University College: Christa Laurens en Caroline Schep winnen de Jan Kijne Onderzoeksprijs

Pre-University College: Jan Kijne onderzoeksprijs gewonnen door Christa Lauren en Caroline Schep vpor hun onderzoek "Aristotle and The Fountainhead. In which aspects of her novel The Fountainhead has Ayn Rand been influenced by the works of Aristotle?"

De twee Pre-University leerlingen Christa Laurens van het Rijnlands Lyceum en Caroline Schep van het Driestar College in Gouda hebben de Jan Kijne Onderzoeksprijs gekregen voor het beste onderzoek.

Zij deden hun onderzoek bij Prof. Dr. Frans de Haas

Uit het juryrapport:

Quote 1:

Christa Laurens (Rijnlands Lyceum Sassenheim) en Caroline Schep (Driestar College in Gouda) verdiepten zich in de inspiratiebron van de Russisch-Amerikaanse schrijfster Ayn Rand en vergeleken daartoe de visie van Rand met die van Aristoteles op de gebieden van ethiek, politiek en architectuur, met Rand’s boek The Fountainhead als uitgangspunt. Hoewel er aardig wat Aristoteles bij Rand kan worden gevonden verschillen Ayn en Ari nadrukkelijk in de politieke consequenties van hun denkbeelden. Rand is een individualist, Aristoteles een groepsmens. Het moge duidelijk zijn dat Rand niet alleen voer voor filosofen is, maar zeker ook voor psychologen. Een plus is begrijpelijk voor hen die beseffen hoeveel mensen nog onder de invloed van Rand staan wat betreft hun gedrag en hun politieke houding.

Quote 2:

Waarom het winnende project wint is eigenlijk niet scherp aan te geven. Misschien komt de term “Academische X-factor” nog het dichtst in de buurt. De jury had bij lezing het gevoel: Wow, dit kunnen Pre-studenten dus óók wanneer ze zo’n geboden kans met beide handen aangrijpen. Het project is een sprekend voorbeeld van een geesteswetenschappelijk project en biedt bovendien een goede academische basis voor vervolgonderzoek. De begeleider schrijft ons: “Het is haast niet te geloven dat deze studenten nog aan een universitaire studie moeten beginnen.”