Hoe zien uw kinderen mensen van een andere afkomst?

Op welke kenmerken letten jonge kinderen eigenlijk als ze mensen groeperen? Wat zegt dat over hun mening over bepaalde mensen en heeft hun achtergrond iets te maken met wat ze weten en denken over andere groepen mensen? Heeft u een kind van 6, 7 of 8 jaar oud? Help ons inzicht te krijgen in de manier waarop kinderen mensen indelen en beoordelen. Inschrijven kan nog tot 24 mei!

Help mee aan het onderzoek 'Anderen door de ogen van kinderen'

Het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden is het onderzoek 'Anderen door de ogen van kinderen' gestart om inzicht te krijgen in de manieren waarop kinderen andere mensen indelen en beoordelen. Het is interessant om hierover meer te weten, omdat inzicht in de ideeën van kinderen over andere mensen ons iets kan leren over de vroege oorsprong van hoe volwassenen met verschillende achtergronden later met elkaar omgaan. Daarom zijn wij op zoek naar gezinnen met een kind van 6, 7, of 8 jaar oud  die in de Randstad of omgeving Alkmaar wonen. Inschrijven kan nog tot 24 mei a.s.

Lees meer over het onderzoek en hoe u mee kunt doen*

*Omdat we eerst willen kijken naar de ideeën van kinderen die tot de meerderheidsgroep in Nederland behoren, vragen we nu alleen blanke gezinnen van Nederlandse afkomst voor dit onderzoek. In het vervolgonderzoek dat we volgend jaar gaan uitvoeren, zullen we ook andere gezinnen vragen om een breed beeld te krijgen van ‘anderen door de ogen van kinderen’.

Zwarte Piet door de ogen van kinderen

Jonge kinderen associëren Zwarte Piet meer met clowns dan met zwarte mensen. Dat blijkt uit ons eerdere onderzoek ‘Zwarte Piet door de ogen van kinderen’. Deze mening is maar een paar weken per jaar écht actueel. Nu gaan we onderzoek wat de mening van kinderen is over mensen met een andere huidskleur of een andere afkomst.