ERC Advanced Grant voor natuurkundige Alexey Boyarsky

Leids fysicus Alexey Boyarsky ontvangt een ERC Advanced Grant om een uitbreiding te onderzoeken van het standaardmodel van deeltjesfysica. Hij deelt de prijs met onderzoeksgroepen uit Lausanne en Kopenhagen. 580.000 euro is gereserveerd voor Leiden.

Standaardmodel

Boyarsky en zijn collega’s van de Technische Universiteit van Lausanne en het Niels Bohr Instituut in Kopenhagen richten zich op het creëren van een uitbreiding van het zogenoemde standaardmodel van deeltjesfysica, dat in zijn huidige vorm niet strookt met sommige observaties uit het heelal, zoals de aanwezigheid van donkere materie of de grote overvloed aan ‘gewone’ materie ten opzichte van antimaterie.

Linkshandig

Een van de eigenaardige kenmerken van het standaardmodel is dat het alleen linkshandige neutrino’s bevat. Dit is een belangrijk onderdeel, omdat deze lichtgewichtdeeltjes een grote rol speelden in de evolutie van het heelal tijdens de periode vlak na de oerknal. Het internationale team wil het model nu uitbreiden met rechtshandige neutrino’s, en onderzoeken of dit de werkelijkheid beter beschrijft.

Signatuur

De groep gaat voorspellingen maken over de karakteristieke signatuur die wetenschappers wellicht kunnen vinden in de data van zowel deeltjesversnellers als telescopen die gericht staan op verre sterrenstelsels. Als die signatuur inderdaad zichtbaar zou zijn, betekent het de bevestiging van Boyarsky’s hypothese. In dat geval zijn de problemen opgelost die natuurkundigen hebben met het standaardmodel.

Experimenteel

Naast het maken van theoretische modellen, gaat Boyarsky ook zelf telescoopdata analyseren. Hij moet wel nog geduld bewaren met een mogelijke bevestiging vanuit deeltjesversnellers, want zijn recentelijk gesteunde SHiP-experiment blijft tot 2020 buiten gebruik. De ERC Grant stelt Boyarsky in staat om één postdoc en een promovendus aan te nemen.