De beste advocaat-generaal in de European Law Moot Court Competition – opnieuw een zege voor Leiden

Op 15 april 2016 vond de Europese finale plaats van de European Law Moot Court Competition (ELMC) in het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg. Emma Gheorghiu, studente van de advanced master European and International Business Law aan de rechtenfaculteit, nam de prestigieuze prijs voor beste advocaat-generaal mee naar huis.

In de Grote Kamer van het Europese Hof: Emma Gheorghiu. Erachter: Soham Banerjee, Maxime van den Dijssel, en Anais Michel

Emma presenteerde haar pleidooi voor een jury bestaande uit rechters en advocaten-generaal van het Hof van Justitie.
Emma’s team, Justice League, verder bestaande uit Anais Michel, Maxime van den Dijssel en Soham Banerjee, allen studenten van de advanced master of de master European law, eindigden op de tweede plaats in de regionale finale in Helsinki in februari 2016. Emma won bij die finale de pleitwedstrijd voor advocaten-generaal, en plaatste zich zo voor de Europese finale.

De ELMC is de meest prestigieuze pleitwedstrijd op het gebied van EU-recht. Studententeams van over de hele wereld doen mee aan de schriftelijke en mondelinge rondes, die gaan over complexe Europeesrechtelijke vraagstukken. De zaak van dit jaar betrof een mogelijk conflict tussen het Europese systeem van handel in broeikasgasemissierechten en fundamentele rechten.

Een ander team van de Leidse rechtenfaculteit, Advocati Diaboli, bestaande uit Camille Limon, Matz Wronski, Nikolay Kyosev en Ramazan Yildirim, allen studenten van de master European law, vertegenwoordigden Leiden bij de regionale ELMC-finale in Athene.Emma’s zege als advocaat-generaal is niet de eerste prijs die Leiden binnensleept. In 2013 won Leiden de prijs voor het beste pleitteam van de ELMC. In 2015 kwam het beste schriftelijke pleidooi van een Leids team. De teams werden begeleid door Moritz Jesse, Agis Karpetas, Daniel Carter en Ilektra Antonaki.