Amerikanen financieren vaker presidentskandidaat met brede aanhang

Amerikanen doneren vaker geld aan een presidentskandidaat als ze geldschieters kennen uit verschillende sociale groepen. Dat concludeert de Leidse onderzoeker Vincent Traag in een artikel in Plos One. Publicatie op 14 april.

Uiteenlopende sociale kringen

De kans dat Amerikanen geld geven aan een presidentskandidaat stijgt met 5 tot 15 procent voor iedere donor die zij kennen uit één sociale groep, zoals familie. Maar elke gever uit steeds een andere sociale groep - collega's, studiegenoten, clubgenoten etcetera - verhoogt de kans met wel 50 tot 90 procent dat Amerikanen een presidentskandidaat financieel steunen, aldus Traag.

Wijdverspreide aanhang

Dit effect constateert Traag in alle Amerikaanse presidentiële verkiezingscampagnes van 2000 tot 2012 en het geldt zowel voor de Republikeinse als de Democratische aanhang. Wat is de mogelijke verklaring? Traag: ‘Mensen doneren graag aan een kandidaat die een kans maakt. Om dat in te schatten wil je weten of deze genoeg steun heeft. Als maar één groep de kandidaat geld geeft, dan lijkt die steun beperkt. Het idee van een wijdverspreide aanhang is dus belangrijk.’

Zijn advies aan politieke partijen is dan ook: probeer zoveel mogelijk verschillende groepen aan te spreken en mensen te stimuleren geld te doneren, dan is het zogenaamde multiplier-effect het grootst.

Tegenwerking Bush en Obama

Voor de verkiezingscampagnes van 2004 en 2008 constateert Traag nog een opvallende uitkomst. In 2004 doneerden sommige mensen in een omgeving met veel steun voor de Republikeinse kandidaat George W. Bush juist aan zijn Democratische uitdager John Kerry. De rollen waren omgedraaid in 2008: Amerikanen in een omgeving met veel steun voor de Democratische kandidaat Barack Obama doneerden juist aan zijn Republikeinse tegenstander John McCain. Traag: 'Waarschijnlijk vonden ze dat er teveel steun ging naar een kandidaat van wie ze een afkeer hadden. Die mensen steunen dan de tegenstander.’ Wederom geldt ook hier dat het aantal groepen dat doneert belangrijker is dan het aantal donoren op zich. Het mocht overigens niet baten, zowel Bush als Obama won gewoon de verkiezingen.

Database Amerikaanse elite

Traag, van oorsprong socioloog en wiskundige, voerde dit onderzoek uit bij de eHumanities groep van de KNAW en het KITLV en is tegenwoordig onderzoeker bij het Centre for Science and Technology Studies van de Universiteit Leiden. De expert in het analyseren van complexe netwerken baseert zich op de gegevens van circa 50.000 Amerikanen uit de elite. Deze worden bijgehouden door de website LittleSis. De website is ontwikkeld door de Public Accountability Initiative, een organisatie die machtsnetwerken in de VS wil blootleggen. De database bevat informatie over de elites' netwerken, banen, opleidingen, lidmaatschappen én donaties aan presidentskandidaten en politieke partijen.

Donald Trump

De huidige Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft Traag niet onderzocht. De campagnes lopen nog en Donald Trump zet zijn eigen geld in waardoor er een atypisch patroon ontstaat. ‘Veel geld is geen garantie voor succes, maar met weinig geld is het moeilijk om een goede campagne te voeren.’

(LvP)