Start van LUMC-Campus Den Haag

De LUMC-Campus Den Haag gaat met onderzoek, onderwijs en een huisartsenopleiding bijdragen aan de gezondheid van de inwoners van Den Haag. De nieuwe campus is een initiatief van het LUMC, de Universiteit Leiden, de Haagse ziekenhuizen, de GGD en de gemeente Den Haag.

De partijen willen samen grootstedelijke gezondheidsvraagstukken aanpakken in de Haagse regio: innovatie in de zorg, medisch onderwijs en patiëntgebonden onderzoek. In Den Haag komt ook een huisartsenopleiding. De universiteit wil hiermee het onderzoek en onderwijs op haar tweede locatie in Den Haag versterken en bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Tijdens een bijeenkomst van de partijen op de Haagse vestiging van de Leidse universiteit is op 17 maart 2016 het startsein gegeven voor de nieuwe LUMC-Campus.

Samenwerking, preventie en innovatie

'LUMC-Campus Den Haag gaat geen zorg leveren, maar wel helpen problemen van Haagse inwoners op te lossen met academische kennis en onderwijs', aldus Pancras Hogendoorn, lid Raad van Bestuur en decaan van het LUMC. Het kan gaan om onderzoek naar bijvoorbeeld obesitas, verouderingsziekten en diabetes – grootstedelijke gezondheidsproblemen die in de Haagse regio veel voorkomen. 'We willen samenwerken, innovatieve ideeën uitwisselen en best practices ontwikkelen, onder meer op het gebied van public health en eHealth.'

Gezondheidsvraagstukken

De gemeente Den Haag is enthousiast. 'Deze campus is een nieuwe stap in de samenwerking tussen de Universiteit Leiden en de stad Den Haag. Naast opleidingen op het gebied van bestuur, vrede, recht en veiligheid, worden nu ook leergangen op het gebied van stedelijke gezondheidsvraagstukken ontwikkeld. De stad en haar inwoners zullen profiteren van het onderzoek. We zijn dus blij met de komst van het LUMC. De samenwerking zal tot nieuwe innovaties in deze zorgregio leiden', aldus Ingrid van Engelshoven, wethouder Kenniseconomie, Internationaal, Jeugd en Onderwijs.

Gezondheidswinst voor patiënten

Ook de ziekenhuizen zijn blij met de komst van het LUMC naar Den Haag. 'Op deze manier gaan we de gezondheidszorg in Den Haag aantoonbaar beter maken', aldus Renée Barge, lid raad van bestuur van MCH-Bronovo. Dr. Karel Rondaij, reumatoloog en medisch directeur HagaZiekenhuis, voegt daar toe: 'Met elkaar zijn we in staat om gezondheidswinst te boeken voor patiënten en inwoners van onze regio. Het gaat om innovatie voor de ontwikkeling van zorgprocessen als vroegdiagnostiek en zorg op maat, preventieprogramma’s en technologie. Daarnaast kunnen ook gezamenlijk onderzoeks- en onderwijsprogramma’s over maatschappelijke gezondheidsvraagstukken bijdragen aan gezondheidswinst.

Over LUMC-Campus Den Haag

De initiatiefnemers van de LUMC-Campus Den Haag willen met kennis en netwerken bijdragen aan het aanpakken van complexe gezondheidsproblematiek van kwetsbare bevolkingsgroepen in een grootstedelijke, multi-etnische omgeving. Het LUMC en de STZ-ziekenhuizen werken nu al intensief samen in de Opleidings- en Onderwijsregio Leiden (OOR Leiden), waarvan de stad Den Haag een belangrijk onderdeel is.