Een Haagsche wandeling met Eva Oskam

Eva is derdejaars studente aan het Leiden University College in Den Haag, maar buiten haar studie staat ze ook alles behalve stil. Naast Haagse Jongerenambassadeur is ze ook werkzaam geweest voor Plan Nederland en UNICEF, waarbij ze zowel nationaal als internationaal aan spannende projecten heeft meegewerkt. Om een kijkje te kunnen werpen in het drukke leven van Eva, ging ik een wandeling met haar maken.

Voor wie een kijkje werpt op het Facebook profiel van Eva: je bent al snel onder de indruk. Met haar bijna 21 jaar oud heeft ze al een imposant CV opgebouwd bij verschillende internationale en nationale organisaties, waarbij foto’s van werk-gerelateerde reisjes naar Libanon, Georgië of Kopenhagen illustreren dat Eva al flink wat van de wereld heeft gezien.  Ik vroeg haar om iets te vertellen over haar werk als jongerenambassadeur, iets dat ze doet sinds 2013.

‘‘Het leukste en belangrijkste aan wat ik doe vind ik wel het geven van een stem aan jongeren.’’

Van jongs af aan heb ik al een enorme drang gehad om betrokken te zijn bij de samenleving. Toen ik nog in Capelle aan de Ijssel woonde besloot ik dan ook om bij de Jeugdraad te gaan, waar ik erachter kwam dat ik het ontzettend leuk en belangrijk vind om jongeren een stem te geven in belangrijke zaken. Ik wist dan ook dat ik zoiets ook in Den Haag wilde doen, en toen ik er via via achter de Haagse Jongerenambassadeurs, zag ik mijn kans!

Ik heb ontzettend gave dingen mogen doen in mijn werk als jongerenambassadeur. Eerst ben ik met allerlei projecten aan de gang gegaan binnen de Portefeuille Europa, waar ik bijvoorbeeld een training met discussies heb mogen bijwonen over Gender Equality , en vervolgens ben ik verder gegaan als ambassadeur voor Internationale Zaken, waar ik nu nog zit. In mei ga ik bijvoorbeeld naar Straatsburg om daar jongeren te vertegenwoordigen in het European Youth Event!

Maar wat zijn de Haagse Jongerenambassadeurs eigenlijk en wat doen ze?
We functioneren eigenlijk als een soort adviesorgaan voor de gemeente en verschillende organisaties die met jongeren werken binnen Den Haag, maar inmiddels zijn we zoveel meer dan dat nog. Een collega van me heeft bijvoorbeeld de stichting S4S (Students for Students opgezet), waarin jongeren elkaar bijles geven. Wat we doen is ontzettend divers en varieert heel erg!

Figuur 1 Eva biedt de kindvriendelijke versie van de SDG's aan Koen Davidse aan op het ministerie van BuZa

Je studeert sinds 2013 ook in Den Haag, aan het University College. Wist je altijd al dat je dat wilde doen?

Na de middelbare school dacht ik eerst aan een gap year, maar toen ben ik alsnog naar studies gaan kijken. Toch was niks het helemaal. Een vriendinnetje van me uit Londen nam me mee naar een open dag van LUC en vanaf dat moment was het snel besloten. Ik denk dat het toch de interdisciplinaire invalshoek is die me aantrok!

Denk je dat de studie je geholpen heeft met wat je nu doet als jongerenambassadeur?

Ja, zeker! Maar ook andersom. LUC geeft me de theorie om mijn meningen goed te onderbouwen, maar wat ik doe als jongerenambassadeur of bij Plan Nederland of Unicef helpt me testen of wat ik in de theorie heb geleerd ook echt wel waar is. En zoveel van de stof komt terug in de praktijk of andersom!

Wat is het leukste dat je hebt mogen doen als jongerenambassadeur? En wat is het meest indrukwekkende?

Mijn leukste en tegelijkertijd ook meest indrukwekkende project was dat in Libanon, waar ik een training kreeg over culturele diversiteit en hoe en of je dat moet mixen. Wat ik er zo gaaf aan vond? We zaten daar met zo’n gigantische diversiteit aan jongeren, allemaal met andere meningen en toch werkten we samen aan één doeleinde. Het liet me zien wat samenwerking kan doen! En het was gewoon heel gezellig natuurlijk, haha.

Je bent naast Haagse Jongerenambassadeur internationale zaken ook nog jongerenlobbyist voor de Girls Rights Watch van Plan Nederland en  UNICEF jeugdvoorlichter. Dat én een zware studie. Wordt het je soms niet een beetje te zwaar?

Haha, dat ligt er aan wat je opvat als zwaar denk ik. Ja natuurlijk vergt het veel energie en moet je meer keuzes maken dan iemand die het niet allemaal doet, maar ik krijg er ook zoveel energie voor terug! En als je ergens zoveel passie voor hebt, zoals ik eigenlijk heb voor alles wat ik doe, dan voelt het niet als zwaar.

Figuur 2 Eva bij het aanbieden van het Because I am a Girl Rapport aan de commissie buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking van de Tweede Kamer

Heb je nog tips voor ambitieuze studenten zoals jij?

Onderschat je stem niet als jongere. Je hebt misschien niet de ervaring, maar je bent voor zoveel organisaties en instellingen zoveel waardevoller dan je misschien zelf denkt. Als je ergens enthousiasme voor hebt en interesse dan moet je je daarover uitspreken!

Na dit jaar ben je klaar. Wat zijn de plannen voor na je studie?

Ik ga 10 maanden lang een project doen in Rusland met EVS, een uitwisselingsprogramma van de Europese Commissie om vrijwilligerswerk te doen. En daarna… tja daarna zie ik wel!

Een echt inspirerende dame, die Eva.