Ruud Koole benoemd tot lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

Ruud Koole, hoogleraar Politicologie aan de Universiteit Leiden, is benoemd tot lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Daarmee krijgt Koole officiële erkenning als bruggenbouwer tussen wetenschap en samenleving.

Indrukwekkende staat van dienst

De KHMW, opgericht in 1752, is het oudste ‘geleerde genootschap’ van Nederland. Doelstelling is het bevorderen van de wetenschap en het stimuleren van uitwisseling tussen onderzoekers en de samenleving. De Maatschappij bestaat momenteel uit zo’n 350 ‘directeuren’, die op grond van hun maatschappelijke positie zijn gevraagd toe te treden en uit 450 ‘leden’, ‘allen hoogleraren met een indrukwekkende staat van dienst’. Daarnaast zorgen 40 ‘buitenlandse leden’ voor het contact met academische genootschappen in andere landen.

Nederlandse politiek en maatschappelijke functies

Koole’s leeropdracht in Leiden is de Politieke Wetenschap, ‘in het bijzonder met betrekking tot de Nederlandse Politiek en haar institutionele ontwikkeling’. Naast zijn werkzaamheden als onderzoeker en docent vervult Koole ook tal van bestuurlijke functies in maatschappelijke organisaties.

Ruud Koole is niet de eerste Leidse professor in de Politieke Wetenschap die is gevraagd lid te worden van de KHMW. Collega’s Rudy Andeweg en Joop van Holsteyn gingen hem voor.

Verder lezen

Website Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen