Internationale studenten discussiëren over vluchtelingencrisis

Studenten uit maar liefst 26 landen zijn van 25 tot 28 februari op bezoek in Leiden.

Leiden heeft er van 25 tot 28 februari zo’n 320 tijdelijke inwoners bij. Van Portugal tot Azerbeidzjan komen studenten naar de European Planning Meeting (EPM) van de Europese studentenvereniging AEGEE. De organisatie is in handen van AEGEE-Leiden, een van de ongeveer 200 lokale afdelingen in heel Europa.

Vluchtelingencrisis

Tijdens het vierdaagse congres discussiëren de studenten over actuele Europese thema’s. Dit jaar staat de EPM in het teken van de vluchtelingencrisis. Is er nog ruimte voor solidariteit in Europa? Hoe stimuleer je integratie van nieuwkomers? En waarom is het Westen eigenlijk zo bang voor de islam? Deze en andere vragen komen aan bod in workshops en paneldiscussies.

'Europa is gebouwd op samenwerking en begrip' - AEGEE Europa-voorzitster Aleksandra Kluczka

‘Europa is gebouwd op samenwerking en begrip. De vluchtelingencrisis herinnert ons eraan dat dit Europese ideaal onder druk staat,’ zei AEGEE-Europa-voorzitster Aleksandra Kluczka tijdens haar openingswoord. ‘Dit weekend discussiëren we over mogelijke oplossingen. Want het is aan de jongeren om de meningsverschillen te overbruggen. We zijn in feite een microkosmos van het Europa waarnaar we streven: verenigd en zonder grenzen.’

Asielrecht

Peter Rodrigues – hoogleraar Immigratierecht in Leiden – benadrukte tijdens zijn speech het belang van een degelijke oplossing van de huidige vluchtelingenproblematiek. ‘De Europese Unie hecht aan opvang in de regio. Maar als we naar de cijfers kijken, zien we dat landen als Turkije en Libanon nu al veel meer vluchtelingen opvangen dan de Europese Unie. Bovendien kunnen asielzoekers geen asiel aanvragen in Turkije. Het terugsturen van asielzoekers is dus in strijd met het Europees asielrecht.’

Academici

Volgens Rodrigues moet de Europese Unie meer aandacht besteden aan het onderliggende probleem. ‘De helft van alle vluchtelingen komt uit brandhaarden als Syrië, Afghanistan of Somalië. Je kunt het vluchtelingenvraagstuk dus niet los zien van de geopolitieke belangen die op de achtergrond meespelen.’ Daar ligt ook een taak voor de AEGEE-leden die dit weekend in Leiden bijeenkomen, denkt Rodrigues. Zij zijn volgens de hoogleraar ‘de academici van de toekomst’ die voor dit soort maatschappelijke vraagstukken een oplossing moeten vinden.

Gelijkenissen

Boudewijn Steenhof - voorzitter van het organiserend comité van AEGEE-Leiden – is blij dat de grote groep internationale studenten in ‘zijn’ stad komt praten over dit belangrijke onderwerp. ‘Culturele uitwisseling is een belangrijke pijler van AEGEE. Jongeren zijn op zoek naar gelijkenissen, niet naar verschillen. We gaan voorbij de politiek van alledag.’ Uiteraard is ook veel tijd uitgetrokken voor sociale activiteiten. Zo krijgen deelnemers een rondleiding door de stad en wordt er natuurlijk gefeest.

Actieagenda

De studenten stellen ook de Actieagenda voor het collegejaar 2016 - 2017 op. In die actieagenda staan de thematische doelstellingen van AEGEE voor het komende collegejaar.

Profiel van twee deelnemers

‘Zelfs in Letland zorgt de vluchtelingencrisis voor onrust,’ zeggen Sintija en Valters. Het jonge koppel vormt de harde kern van AEGEE-Riga. ‘Toen de regering voorstelde om 250 asielzoekers op te nemen, leidde dat tot protest. Terwijl het op Europese schaal natuurlijk weinig voorstelt.’ Ze zijn dan ook blij dat ze aan de EPM kunnen deelnemen. De positieve en internationale manier waarop de discussie wordt gevoerd, maakt hen trots op de vereniging.