Kijktip: Van Oostendorp bij Universiteit van Nederland

Niet alleen zijn eigen studenten, maar iedereen kan nu genieten van Marc van Oostendorp, hoogleraar Fonologische microvariatie. Van Oostendorp gaf in de week van 30 november tot en met 4 december 2015 bij de Universiteit van Nederland vijf colleges over de veelzijdige uitspraak van een taal.

De Universiteit van Nederland is een online platform waarop "de beste hoogleraren van Nederland college geven". In vijf colleges van een kwartier onthult Van Oostendorp interessante inzichten uit zijn vakgebied. Zo vraagt de Leidse Taalkundige zich af of je anders gaat praten als je veel tv kijkt, maar bijvoorbeeld ook waarom alle kinderen ter wereld "mama" zeggen.

Waarom zeggen alle kinderen ter wereld 'mama'?

Ontelbaar veel talen zijn er. En toch zeggen alle baby’s ter wereld “mama”. Hoe kan dat? Marc van Oostendorp vertelt je ook welke klanken makkelijk en welke juist moeilijk zijn om te leren. Snap je misschien eindelijk waarom jij vroeger dat ene woord nooit uit kon spreken.

Kun je uit jouw taalgebruik afleiden uit welk dorp je komt?

Zeg jij friet of patat? Dat verraadt al iets over waar jij vandaan komt. Maar kunnen taalkundigen als ze langer naar je luisteren ook precies raden waar jij vandaan komt? Dat is de droom van taalkundige Marc van Oostendorp (Universiteit Leiden) die gefascineerd is door de vele dialecten die we in Nederland hebben. Gaat het hem lukken om het dialect te raden van de proefpersoon?

Waarom is het raar om met een Gooise 'r' te praten?

Misschien heb je hem zelf. Of misschien erger je je er kapot aan. Feit is dat de Gooise r aan een enorme opmars bezig is. En dat is helemaal niet logisch. Saillant detail is dat zelfs onze voormalige Koningin Beatrix niet immuun is gebleken voor de Gooise-r…. Benieuwd hoe haar 'r' veranderd is?

Ga je anders praten als je veel TV kijkt?

"Waar je mee omgaat, raak je mee besmet”, is een bekend gezegde. Gebeurt dat ook als je veel TV kijkt? Dat je het accent overneemt van je favoriete soapacteur? Marc legt uit wat onderzoek daarover zegt.

Zouden we een perfecte taal kunnen bedenken?

Er zijn allerlei pogingen gedaan om de perfecte taal te bedenken. Maar wat is dat, perfect? Als een taal helemaal logisch is? Als een taal zo makkelijk is dat we in de toekomst misschien wel allemaal dezelfde taal spreken? Of als je een taal zowel kunt spreken als spelen op je viool?