Freya Baetens bespreekt gedeelde internationale aansprakelijkheid in GRILI

Het Ghent Rolin-Jaequemyns International Law Institute (GRILI) is een onderzoeksinstituut binnen de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent. Gesticht in 2015 op initiatief van Prof. Tom Ruys, verenigt het Instituut de bestaande expertise binnen de Faculteit wat betreft internationaal juridisch onderzoek. Het Instituut bestaat uit 10 leden van de faculteit en ongeveer 20 promovendi en post-docs.

De activiteiten beslaan het volledige domein van internationaal publiekrecht, gaande van het recht inzake gewapende conflicten en internationale mensenrechten, tot zeerecht, internationaal milieurecht, internationaal strafrecht en internationaal economisch recht, alsook de geschiedenis van het internationaal publiekrecht.

Op uitnodiging van Prof. Diederik Bruloot, gaf Freya Baetens vorige maand een gastcollege in de GRILI lezingenreeks in haar alma mater, over de uitdagingen verbonden aan de vaststelling van gedeelde aansprakelijkheid in internationaal recht. Ze besprak gedeelde aansprakelijkheid tussen staten, zoals bv. in de Eurotunnel zaak voor het Permanent Arbitragehof; tussen staten en individuen, zoals bv. in de CME v. Czech Republic zaak voor een arbitragetribunaal onder de auspiciën van het Centre for the Settlement of Investment Disputes (ICSID); en tussen staten en international organisaties, zoals in de Dutchbat zaken voor de Nederlandse rechtbanken. Ze woog de voor- en nadelen af van een pro-actieve aanpak gericht op het voorkomen van deze problemen via verdragen, in tegenstelling tot het ontwerpen van ad hoc oplossingen toegespitst op specifieke geschillen.