Cor Veenman (NFI) onderzoeker Forensic Big Data Science bij LIACS

Op 4 december is de samenwerking bekrachtigd tussen het Leiden Instituut of Advanced Computer Science (LIACS) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Cor Veenman (NFI) gaat aan het LIACS onderzoek doen op het gebied van Forensic Big Data Science.

Er zijn vele soorten bronnen van Big Data, zoals in beslag genomen computers, telefoons en harde schijven, tot informatiesystemen van opsporingsdiensten en andere overheidsorganisaties. Uit al deze data wordt belangrijke informatie gewonnen die gebruikt kan worden bij opsporing. Daarbij worden methodes gebruikt uit machine learning, natuurlijke taalverwerking, sociale netwerkanalyse, visualisatie en statistiek. Een ander belangrijk aspect van Forensic Big Data Science is de evaluatie van resultaten, waaronder het beheersen van bias en strikte validatie van methoden.

Cor Veenman gaat hier twee dagen per week mee aan de slag bij het LIACS. Hij gaat zich bezighouden met de forensische aspecten van Data Science en zal werken aan methodeontwikkeling voor nieuwe Big Data-toepassingen in zaken en projecten. Daarnaast zal hij onderwijs geven aan masterstudenten binnen Data Science programma's.

Foto (met de klok mee): Daniel Palomo van Es (NFI) Cor Veenman (NFI/LIACS), Petula Huising (NFI), Joost Kok (LIACS).