Aske Plaat nieuwe wetenschappelijk directeur LIACS

Prof. dr. Aske Plaat (1966) wordt per 1 januari 2016 de nieuwe wetenschappelijk directeur van LIACS, het Informatica Instituut van de Universiteit Leiden. Plaat werkt sinds 1 juli 2014 als hoogleraar Data Science bij LIACS.

Aske Plaat studeerde af in 1993 in Informatiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij verrichte promotieonderzoek in kunstmatige intelligentie aan de University of Alberta, Canada, en aan de Erasmus Universiteit waar hij in 1996 promoveerde. Aansluitend ging hij als postdoctoral fellow naar het Massachusetts Institute of Technology, waar hij onder meer gewerkt heeft aan een schaakprogramma voor supercomputers. Het MIT programma Cilkchess won vervolgens in Leiden het Open Computerschaak Kampioenschap. Plaat werkte daarna als onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en als organisatieadviesur bij Pricewaterhouse Coopers en de ministeries van Financien en Justitie. In 2009 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. In 2012 was hij co-recipient van een ERC Advanced Grant op het gebied van zoekmethoden voor complexe problemen in de theoretische fysica (samen met Jos Vermaseren (PI) en Jaap van den Herik). Hierna kwam hij bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science werken. Hij geldt als expert op het gebied van combinatorische zoekmethoden met meer dan 75 wetenschappelijke publikaties op zijn naam. Hij is redacteur van het Journal van de International Computer Games Association. Hij is actief in het Leiden Centre of Data Science. Sinds 2015 is hij Integrator bij het Netherlands eScience Center. Aske en Saskia hebben twee dochters.