"Het is voor de gemeenschap moeilijk om de waarde te zien van roofdieren"

Op 19 november promoveerde Tuqa Jirmo Huqa, verbonden aan zowel het Centrum voor Milieukunde als het instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie op zijn onderzoek over de ecologische gevolgen van klimaatverandering.

Dr. Tuqua Jirmo Huqa groeide op in het noorden van Kenia en via een lange weg bereikte hij zijn doel: naar school gaan en onderzoeker worden in biologische conservatie.

Voor zijn promotieonderzoek deed hij zes jaar lang onderzoek naar een groep leeuwen in het Amboseli National Park in Kenia. Hij onderzocht niet alleen hoe leeuwen op klimaatverandering reageerden, maar droeg door middel van onderwijs en voorlichting ook bij aan bewustwording onder de bevolking van de ecologische belang van de leeuwen.

De Mare interviewde de kersverse doctor over zijn weg naar het onderzoek en de conclusies van zijn proefschrift. Ook de Masai gemeenschap speelt daarin een grote rol. "Het is voor de gemeenschap moeilijk om de waarde in te zien van de roofdieren die hen en hun kuddes bedreigen. Ik heb zelf ook nog steeds koeien. Als er eentje wordt gegrepen door een leeuw, doe ik niets. Maar voor de traditionele veehouders ligt dat vaak anders."

Ecologisch belang van leeuwen

Naast bescherming van hun vee, speelt het vangen van leeuwen ook een belangrijke rol in de Masai traditie, legt Huqa uit. "Vanwege hun klauwen en lange manen zijn vooral de mannetjes geliefd. Mijn onderzoek bevestigt dat er meer mannetjes dan vrouwtjes zijn gedood. We zijn nu bezig met projecten om de bevolking het ecologische belang van leeuwen te laten inzien. Dat is soms lastig, maar het gaat vooruit."

Lees hier het hele interview in de Mare: "Ik dacht ik ga gewoon lopen"