Vastberadenheid loont, een promotie met een bijzonder verhaal

Ongeveer dertig jaar geleden vlucht de dan 9-jarige Tuqa in zijn eentje te voet uit een afgelegen dorp in Noord-Kenia om naar school te kunnen in de stad 100 kilometer verderop. Op 18 november 2015 promoveerde hij op zijn onderzoek naar conflicten tussen leeuwen en veehouders in Amboseli NP Kenya.

Hoe het begon

Tuqa Jirmo Huqa

Toen Tuqa Jirmo Huqa werd geboren in Obbu, een afgelegen dorp in Noord Kenia, stond zijn toekomst al vast: hij zou, net als vele andere leden van de Boran-stam, het kostbaarste bezit van de Boran-stam hoeden: runderen. Net als zijn vader en zijn opa. Zijn levenspad zou echter anders verlopen dan voorzien.

Voor het eerst naar school

Toen Tuqa 7 jaar was, verhuisde het gezin tijdelijk naar de stad, honderd kilometer van het geboortedorp. Daar kon Tuqa naar school. Na één jaar verhuisde het gezin weer terug naar het geboortedorp, en Tuqa moest mee om te helpen bij het hoeden van de kudde. Hij wilde op school blijven, maar zijn vader gaf hem daarvoor geen toestemming.

Vastberaden om naar school te gaan

Tuqa was echter vastberaden, nam zijn schoolboek mee naar zijn geboortedorp en liep korte tijd daarna weg van huis, terug naar school. Ondanks dat hij niet wist welke route hij precies moest nemen, liep hij in twee dagen honderd kilometer, met zijn schoolboek onder de arm, en overnachtte hij in een boom om niet door wilde beesten te worden opgegeten. Hij bereikte de school en werd toegelaten. Tuqa volgde er vier jaar lang primair onderwijs en keerde daarna terug naar huis. Na een jaar werd Tuqa toegelaten in het vervolgonderwijs en startte direct daarna als ranger (natuuropzichter) bij de Kenya Wildlife Service.

Andere toekomst

Tuqa’s talenten bleven niet ongezien, via beurzen van het Wereld Natuurfonds (WNF) en het College of African Wildlife, UNESCO en African Wildlife Foundation legde hij de basis voor zijn academische ontwikkeling. Nadat hij zijn Master in Science in Biological Conservation had behaald startte Tuqa in 2010 via een beurs van het NUFFIC en het Louwens Fonds, gesteund door het WNF, zijn promotieonderzoek bij het Centrum voor Milieuwetenschappen in Leiden.

Woensdag 18 november promoveerde Tuqa. Terug in Kenia gaat hij werken als senior park-manager. Zijn wilskracht, doorzettingsvermogen en geloof in educatie hebben hem een heel andere toekomst gebracht dan voor hem was uitgestippeld. Van veehoeder naar Wild Park-manager en een van de vijf leden in de Boran-stam met een academische titel.

Zie ook