Wijntje? Ja, uit de blender graag!

‘Een jonge rode wijn drink je het beste uit de blender’, aldus kok HowYing Liu.

Samen met Leidse natuurkundestudenten van Stichting Rino organiseert Moleculinair een show (w)etenschap in de keuken over koken, om een breed publiek in contact te brengen met wetenschap én lekker eten. Première: vrijdagavond 20 november 2015. Foodies, wetenschappers, iedereen is welkom!

Koken, daar komt meer wetenschap bij kijken dan je zou denken. Wat gebeurt er precies in de pan als je aan het koken bent? En hoe kun je smaken versterken? Een Cabernet Sauvignon van 2014 bijvoorbeeld, wordt een stuk lekkerder als je die eerst in de blender doet. Een boost decantation. Door het mixen komt er zuurstof bij, waardoor de wijn in feite versnelt rijpt.

Liefhebbers van lekker eten kunnen zich aanmelden voor de show, een 3 gangen proeverij én nieuwe tips om je kookkunsten te verbeteren. Laat je verrassen en meld je aan. Reserveer snel want er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Programma (w)etenschap in de keuken

19:00 Cook & Chemistry: Auteur en foodexpert Eke Mariën vertelt over zijn boeken en leert je hoe je een betere kok wordt als je begrijpt wat er in je pan gebeurt

19:40 Verrassende smaken: de food tech experts van Foodparing uit België dagen je smaakpapillen uit met onverwachte sensaties. Total food happiness!

20:15 korte pauze

20:20 Wetenschap in de keuken: 3 gangen moleculinaire PROEFerij met bijpassende wijn.

Volg de première live op twitter periscope  @J5D3 (w)etenschap in de keuken #WidK

Wanneer: vrijdag 20 november van 19:00-22:00
Waar: Nieuwe Energie, Binnenvestgracht 23, te Leiden
Voor wie: alle liefhebbers van lekker eten, koken en wetenschappen
Kosten: Earlybird Tickets zijn €15,- pp. 10 November €20,-

Meer informatie en aanmelden

Over Stichting Rino

Rino is een stichting van Leidse natuurkundestudenten die scholen over het hele land bezoekt, om het gat te dichten tussen de natuurwetenschap en het (jonge) publiek. De stichting wil op een positieve manier het publieke beeld aanpassen van de natuurwetenschap en dat van de wetenschapper in het bijzonder.
www.stichtingrino.nl

Over Moleculinair

Moleculinair bouwt aan een keukenlab waar experimenteren met smaakinnovaties kunnen worden gedaan. Deze experimenten hebben veel raakvlakken met de Universiteit Leiden, gastronomie opleidingcentrum ROC, LUMC, Bio Science Park Leiden en een groot foodie publiek.
www.moleculinair.com