Universiteit Leiden stemt in met garantstelling Open Access taalkunde

Voor de transitie van het taalkundig onderzoek naar Open Access zijn de betrokken universiteiten in VSNU-verband gevraagd zich financieel garant stellen. De universiteiten hebben hiermee ingestemd, zo ook de Leidse.

LingOA

De taalkunde neemt als eerste wetenschapsgebied afscheid van de peperdure wetenschappelijke tijdschriften en gaat al het onderzoek goedkoop, in eigen beheer, in Open Access publiceren, onder de naam LingOA. Om de transitie mogelijk te maken is aan universiteiten met taalkundig onderzoek en onderwijs gevraagd zich financieel garant te stellen voor de transitie. De universiteiten hebben hiermee ingestemd. Het betreft, naast Leiden, de universiteiten van Groningen, Nijmegen en Utrecht, en de beide Amsterdamse universiteiten.

Lees het volledige bericht

Zie ook