CML-onderzoeker Merlijn van Weerd ontvangt Amerikaanse Parker/Gentry Award 2015

Op 15 September 2015 ontvangt Merlijn van Weerd, coördinator van de Field Course Filippijnen, de prestigeuze Parker/Gentry Award uitgereikt door het Field Museum of Natural History in Chicago. Van Weerd is de eerste Europeaan die deze prijs voor natuuronderzoek en -bescherming ontvangt.

Prijs voor natuuronderzoek- en bescherming

De Leidse onderzoeker krijgt de Amerikaanse prijs toegekend vanwege zijn onderzoeks- en beschermingsprogramma in de Filippijnen. Het Field Museum in Chicago reikt de prijs sinds 1996 jaarlijks uit aan buitengewone personen, teams of organisaties die een belangrijke invloed hebben gehad op de bescherming van het natuurlijke werelderfgoed en wiens activiteiten gelden als een rolmodel voor anderen.

Krokodillen en natuurbescherming in de Filippijnen

In 1999 begon Merlijn met onderzoek naar biodiversiteit en natuurbescherming in de Filippijnen. Dit onderzoek draagt bij aan de kennis van de Northern Sierra Madre, een gebied wat nu beschermd is als het grootste nationale park van de Filippijnen. Van Weerd ontdekte dat er in het noorden van het eiland Luzon nog Filipijnse krokodillen leefden. Deze soort is een van de zeldzaamste dieren in de wereld. Met een wilde populatie van minder dan 100 individuen in 1999 was de Filippijnse krokodil door veel wetenschappers opgegeven en haar teloorgang werd geciteerd als voorbeeld van een soort die door menselijk toedoen zou uitsterven in de 21 e eeuw.

De Filippijnse krokodil

Focus op het samenleven van mens en krokodil

Van Weerd startte een onderzoeks- en beschermingsprogramma. Een combinatie van onderzoek, voorlichtingscampagnes, het betrekken van lokale gemeenschappen en lokale overheden bij krokodillen-en-rivier-bescherming en gerichte beschermingsactiviteiten heeft er voor gezorgd dat er nu vier keer zoveel Filippijnse krokodillen zijn in noord Luzon.

In 2003 richtte Merlijn van Weerd met collega Jan van der Ploeg van de Universiteit Leiden en collega’s van de Filipijnse Isabela State University de Mabuwaya Foundation op; een lokale organisatie die zich richt op biodiversiteits onderzoek en natuurbescherming. Deze organisatie leidt onder andere studenten en wetenschappers op tot natuuronderzoekers en beschermers. De unieke aanpak, de focus op de lokale bevolking en hoe krokodil en mens samen kunnen leven, zorgt voor een grote betrokkenheid onder de lokale bevolking en publiek bewustzijn en steun voor het programma.

Merlijn van Weerd meet samen met Filippijnse schoolkinderen een kleine krokodil

Merlijn van Weerd (1970) studeerde Biologie in Groningen en is sinds 1998 verbonden aan de Universiteit Leiden. Hij is gastmedewerker van het Instituut voor Milieuwetenschappen CML en coördinator van de jaarlijkse veldcursus ‘Water en waterbeheer’ in de Filippijnen van het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie (CA-OS).