Leiden lanceert Verwonderpaspoort voor scholen

Het eerste Verwonderpaspoort is uitgereikt aan wethouder Frank de Wit. Met dit paspoort kunnen kinderen van 4 tot 12 jaar, al dan niet in schoolverband, kennis maken met wetenschap.

Eerste exemplaar

Wethouder Frank de Wit met het eerste Verwonderpaspoort.

Tijdens de Wetenschap en Technologie Academie op 23 september 2015 heeft de Leidse wethouder Frank de Wit (onderwijs, sport en duurzaamheid) het eerste Verwonderpaspoort in ontvangst genomen.

Onderzoekende houding

Het Verwonderpaspoort maakt kinderen enthousiast voor natuur, wetenschap en technologie. Het paspoort verbindt de fysieke wereld op een speelse en leerzame manier met een digitale wereld. Het doel van al deze activiteiten is om de onderzoekende houding van kinderen te stimuleren. Tijdens de Wetenschap en Technologie Academie Leiden konden leerkrachten alvast zelf kennismaken met de diverse programma's.

Workshop biomimicry van Jeroen van der Brugge (Naturalis).

Volle breedte

Vice-rector Simone Buitendijk benadrukte dat het belangrijk is om kinderen al vroeg kennis te laten maken met verschillende aspecten van de wetenschap. En niet alleen met bèta en techniek zoals vaak gebeurt, juist ook de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen bieden interessante mogelijkheden om kinderen bekend te maken met onderzoek.

Leidse samenwerking

Simone Buitendijk adviseert een vroege kennismaking met wetenschap.

Het Verwonderpaspoort is een initiatief van Naturalis Biodiversity Center, Museum Boerhaave, Technolab Leiden, Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden (Hortus botanicus Leiden, Junior Science Lab, Universe Awareness en Wetenschapsknooppunt Leiden). Het project wordt ondersteund met bijdragen van de Gemeente Leiden en het Mondriaan Fonds. Vanaf september 2015 participeren vijf Leidse basisscholen in de eerste pilot van dit project. Vanaf januari 2016 is een uitbreiding van deelnemende scholen voorzien.

Dr. Monika Timmer toont enkele proeven van het Junior Science Lab.

Zie ook