Recent verschenen: De lichtheid van literatuur

De lichtheid van literatuur. Engagement in de multiculturele samenleving is een warm pleidooi voor de maatschappelijke relevantie van literatuur.

Het boek is geschreven door Sarah De Mul, Liesbeth Minnaard, Isabel Hoving en Maria Boletsi.

Stereotyperingen

De auteurs betogen tegen de gangbare retoriek in dat literatuur een onmisbare rol kan spelen in het debat over de multiculturele samenleving en dat dankzij haar vermogen om complexiteit onder woorden te brengen. De gebruikelijke discussies over multiculturalisme draaien om versimpeling.
Bepaalde thema’s keren voortdurend terug: het thema van bedreiging, ondergang en van het verlangen naar onschuld. Ook bepaalde retorische strategieën komen we steeds tegen, met culturele stereotyperingen, zoals de volksmens en de barbaar.

Nieuwe visie

Met behulp van wetenschappelijke analyses geeft dit boek een inzicht in de achtergronden en effecten van die riskante denkwijzen. Is er dan een alternatief voor het hedendaagse populisme en de versimpeling? De auteurs van De lichtheid van literatuur menen van wel. Literatuur gebruikt namelijk een bijzondere taal om de multiculturele werkelijkheid te verbeelden, een taal die figuratief is en meervoudige betekenissen oplevert. Vanuit enkele literaire voorbeelden formuleren de auteurs een nieuwe visie op de multiculturele samenleving, waarin de complexiteit van taal, verbeelding en werkelijkheid centraal staan.