Jonge onderzoekers met een Rubiconsubsidie de grens over

Vier onderzoeksprojecten van jonge Leidse onderzoekers zijn door het NWO gehonoreerd met een Rubiconsubsidie. De wetenschappers mogen onderzoek doen aan prestigieuze onderzoeksinstellingen in het buitenland.

De Leidse Rubiconprojecten

Stressed bone marrow, scarred heart?
V. (Vanessa) Frodermann, MSC naar Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Center for Systems Biology voor 24 maanden.
Atherosclerosis, characterized by a massive arterial lipid and monocyte accumulation, remains the leading cause of death. As current treatment is inadequate, we want to establish new therapeutic targets by examining the role of stress-induced monocyte production by bone marrow progenitors.

Growing planets one dust grain at a time
M.Sc. S. (Sebastiaan) Krijt naar Smithsonian Astrophysical Observatory voor 24 maanden.
Er zijn meer dan 1800 exoplaneten ontdekt, maar hun vorming blijft raadselachtig. Met name de beginfase van hun ontstaan is niet goed begrepen. Door simulaties te combineren met hoge-resolutie waarnemingen zal ik de beginselen van planeetvorming in kaart brengen.

Verstrengeld in koloniale netwerken
Dr. A.A.A. (Angus) Mol naar Stanford University, Department of Anthropology voor 15 maanden.
De kolonisering van de Nieuwe Wereld leidde tot grote veranderingen in inheemse en Europesesamenlevingen. De onderzoeker combineert revolutionaire inzichten uit de archeologie en denetwerkwetenschappen om inzicht te krijgen in de systemen achter deze culturele verstrengeling.

The Nassaus Ltd: A Dynastic Family Business in Early Modern Europe, c. 1550-1750
Dr. J.A. (Jasper) van der Steen naar Duitsland, Humboldt-Universität, Geschiedenis voor 24 maanden.
Met benaderingen uit de familiebedrijfskunde onderzoekt dit project hoe telgen van de Ottoonse lijn van het huis van Nassau in de periode 1550-1750 als familiebedrijf bij elkaar bleven, dynastieke macht consolideerden en trachtten duurzaam veilig te stellen.

Over Rubicon

Doel van het Rubicon-programma is talentvolle onderzoekers bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten van KNAW en NWO na voltooiing van hun promotie voor de wetenschap te behouden. Rubicon biedt recent gepromoveerde wetenschappers de mogelijkheid ervaring op te doen aan een buitenlands topinstituut (maximaal twee jaar) of aan een excellent Nederlands onderzoeksinstituut (één jaar).

De naam van de Rubiconsubsidie komt van de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak de rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die hem verleidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici' (ik kwam, zag en overwon). De Rubiconsubsidie geldt als een goede opstap voor een Veni-subsidie uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Volgende mogelijke stappen in een wetenschapscarrière zijn de Vidi- en Vici-subsidie.

Zie ook

(7 juli 2015/ MD)